söndag 29 mars 2015

Veckans paket


Trots glesa uppdateringar på bloggen fylls förråden i bra takt. Postpaket har varit bekvämt och nära, men nu får jag tänka om lite då vårt eget postombud i byn slutat. Vårt eget ombud ligger nu utanför mina vanliga rutter i byn bredvid, men nog ska jag väl hitta nya rutiner för det med.


Värme som rest många kilometrar hittar sin väg till Solf och snart vidare till de fötter och händer de ska stanna hos.


Restgarnen har fått bli rutor till den gemenskapsvärme som bildas så var och en gör sin andel och tillsammanskrafterna monterar till större filtar. Restgarnsglädje. Hållbar utveckling. Tillvaratagna rester.


Rutor kommer i många modeller, men jag är säker på att vi får ihop filtar av allt. Tids nog.


Och så rutor som påminner om att påsken är i antågande.

Just nu virkar jag på en filt med grönt monteringsgarn och rutor som har rosa i sig. Jag tror nästa filt får bli ev den gula sorten, till påskens och vårens ära.

Tack kära garnmorskor för er insats.

Och vad hette nu alla dagarna i påskveckan???

dymmelonsdag, skärtorsdag, långfredag, påskdagen

Jag har för mig att alla dagar har ett eget traditionellt namn.

Kan du dom?

5 kommentarer:

  1. Påskveckans dagar kan jag inte. Men då när vårt postkontor stängdes, så fick vi hemkört paketen. Orsaken var att vi fick för långt till nästa kontor, sen stängdes det kotoret och nu skal vi klara oss med postombud. Men lagen borde gälla. Om du har mer än x kilometer till det nya postombudet, så skall postelionen hämta hem paketen gratis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det där med hemkörning läste jag om på någon lapp... Det skulle ju vara toppen. Får väl ta reda på mer.

      Radera
    2. Hittade det här, dock på finska. Om du har över 5 km till nya postombudet så får du beställä hem det.

      http://posti.fi/henkiloasiakkaat/postipalvelee/jakelu/jakelupalveluterityisryhmille.html

      Radera
  2. Så mycket fint du fått skickat till dig. Jag blir glad av alla färger. Det måste vara fantastiskt att öppna alla paket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp! Det är fantastiskt.

      Radera