lördag 4 april 2015

Omskola garn


Från självaste huvudstaden kom ett stort paket med garn med önskan om att vi skulle göra något gott av det. 


Både större och mindre mängder kvalitetsgarner blir nu sorterade för uppdrag hos villiga händer. 


För att förvandla tunna rester till tjockare garn har jag experimenterat lite.


Spinnrocken har fått tvinna trådar.


Det nya garnet har härvats på ett härvträ. 


Och nu ligger lite gladgarn och väntar på att få bli en mössa. 


Och med näsan nära nära kan jag drömma mig till ännu fler nya härvor med tillvaratagen värme. 

Just nu ligger jag lite efter med sorteringen, men räknar med att snart få njuta i vårsolen på verandan. Det dammar och skräpar när jag nystar. På något underligt sätt drar jag mig för att ställa till med extra städtid. Var sak på sin plats tänker jag och ser fram emot soliga dagar utomhus där småfåglarna får ta hand om luddet och trådarna till sina bon. Och jag slipper städa. 

Stort tack till alla som skänker garner! Det gör att vi klarar av att värma fler. 

Nu åter till påskfirandet. 








7 kommentarer:

  1. Så fint det blev när du låtit spinnrocken rocka bland dina garner. Kanonfint.
    Jag hoppas du och din familj har en härlig påsk och att solen lyser på er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig påsk, men endast glimtvis sol. Hoppas din hare håller stämningen uppe hos dej.

      Radera
    2. Nä du det förgrönade harskrället har övergivit mig. Han är väl ute och fjönsar med sitt lilla ulliga gulliga damsällskap och har inte tid att förnöja en liten tant.
      Förhoppningsvis kommer han tillbaka.

      Radera
  2. Tredje gången gillt. Hoppas jag lyckas publicera det jag skriver. Nya datorn med Windows 8 (otryckbart vad jag tycker om det programmet) och klantighet på paddan, har fått två texter att försvinna.
    Underbara garn. Härvträ ska jag börja titta efter, om jag ska lägga beslag på spinnrocken. Och färga garn, har anmält mig till två kurser i sommar.
    Jag längtar också efter att kunna nysta upp härvor utomhus vid stugan. Gamla härvor, inköpta i Estland. Underbart garn för vintertorra händer med allt lanolin. Och så finns det nyinköpta härvor också. Hur det nu kommer sig. Jag ska ju inte köpa nytt garn innan lagret sinar... Undrar just hur det går med det löftet på hantverksresan till Island i sommar med besök bl.a. på Ullcentret i Thingsvellir.
    Snöslasket har i alla fall upphört. Så kanske solen hittar en glipa i molnen att lysa genom.
    Glad fortsättning på påsken.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trägen vinner, även över Windows 8 (med onämnbara smeknamn). Härvträ har fått ett modernare namn och går numera ofta under namnet niddy noddy.
      Det där med garnköpstopp är nog bara rekommendationer tror jag. Som att inte få köpa strumpor innan alla är håliga.
      Njut av varje härva är mitt motto.

      Radera
  3. Det där är den mest tilltalande motionscykeln jag har sett. Och det blir ju vackra kilometrar med den också. I mars lyssnade jag på "Mahatma", en bok om Gandhi. Där spelade spinnrocken en betydande roll. Jen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undras om jag kan räkna mig som motionär nu? Många kilometrar blir det...

      Radera