söndag 21 juni 2015

Mittisommarengåvor


 En av oss garnmorskor är väldigt, väldigt förtjust i rosa. Och är man som hon väldigt förtjust så kan man dessutom kombinera rosa med vänner så att det blir rockfiltar. För det är rockigt med svart och cerise, medan ljusrosa och grå toner avslöjar rockballaderna. Tufft och mjukt på samma gång.


Nästan inte tufft alls är setet till ett litet pyre. När jag plockarbland mössorna brukar jag ibland knyta min näve inne i en mössa och förundras över att det faktiskt finns så små barn. Dom finns och dom ska värmas!


14 lappar blir ingen filt, men tillsammans med alla de andra lapparna som redan kommit in kan det bli många, många filtar. Designade, färgkomponerade och monterade.

Jag tar så hjärtans gärna emot restgarnslappar för jag kan se vilka underbara filtar det får bli med tiden. 18x18 cm ska dom vara. Inte färdiga filtar imorgon kanske, men då lapparna i samma färger är så många att det räcker till ett konstverk, då! För det är extra roligt att ge bort något som är vackert. Då tror jag det är roligt att ta emot något vackert också.


Och vackert är det med färgglada sockor. På dessa finns kärleksfulla små detaljer som överraskar. Underbart!


Någon som också överraskade var Thérèse från Närpes handarbetsaffär. Vi träffades på lördagen i Kristinestad på Stickfrossan. Ett glatt återseende för jag har handlat garn till vårt projekt av henne tidigare. Hon frågade om jag skulle vara där på söndagen också, vilket jag skulle, och nästa dag kom hon in med två kassar fulla med restgarner. Några hela nystan och glada färger av samma garnsorter och det bästa av allt; tunna sockgarnsrester som jag älskar. Dom tror jag nästan jag ska lägga beslag på själv så jag får sticka restgarnssockor hur mycket jag vill. Jag sorterar upp resten och kombinerar ihop med andra nystan till bra projektväskor och materialpaket. Det finns några nystan kvalitetsgarn som så gärna skulle bli något fint till en liten.


Här står hon i sin bod med alla garner som var med på Stickfrossan.
Tack Thérèse!

Kom nu för all del ihåg att stöda din lokala garnbutik med jämna mellanrum. Det kan kännas lite dyrare än kampanjpriserna som "storfräsarna" kör med, men i längden vinner vi alla på att ha kvar kvaliteten och kunskapen på gatuplan.

Igår stod jag värdinna för sommarens släktkalas och om någon dag börjar en lång sträcka dagar då huset fylls med älskade människor i tur och ordning. Det kan bli lite mindre bloggande, men om jag får tid sätter jag mig gärna ner och delar livet med er.


Vi får se hur dagarna blir...

2 kommentarer:

  1. Så sött, så sött ;)
    M tackade och tog emot sändningen, och säkert kommer väskan tillbaka snart ...
    fullmatad med damstorlekar :)
    Tummen upp för Théresé ... Bra gjort !!

    SvaraRadera
  2. Rackarns så snygg den rosa filten är. Jag älskar rosa.
    Allt annat var mycket fint också och det såg trevligt ut vid den lilla stickboden.

    SvaraRadera