tisdag 23 juni 2015

Nu kom värmen!

Att ta emot stora mängder värme i slutet av juni är extra roligt i år, för självaste årstiden har inte bjudit så mycket på värmevaran, men det har garnmorskor gjort.


När många händer och nystan får träffas blir det mängder. Stora mängder. Det tog över en timme att fotografera alltsammans.


Jag har radat upp på verandabordet så att det allra mesta ska synas.för jag tänker mig att det är bra att veta att de egna verken kommit fram till Solf och att varje socka och vante ger mer inspiration åt alla andra garnmoskor.


Men ibland stannar jag vid detaljerna.


Eller så hittar jag en färg som vill visa upp sig.


De tre musketörerna gör sig påminda. Tre varma herrar till i vinter.


Fast det här kan jag inte spara till vintern. Lätta tröjor i lysande färger och till den gula koftan hör det shorts. SUPER!


Rader av varma barn.


Många fler varma fötter.


En sommarfilt och vintersockor. Eller i år är det nog sommarsockor.


Filt efter filt  seglar upp på bordet.


Och mer filtar och dessutom rejält med lappar för lappfiltar.


Och på botten av en påse ligger vuxenfiltar. Stora, tunga och varma. En dröm i helvitt. Restgarner i sin bästa form. Och jag tänker på att en garnmorska säkert suttit många, många kvällar med filtarna över knäna och tänkt på mottagaren.


Den som har gjort dessa hängselbyxor vet hur viktigt det är att hålla ettåringar varma. Och vackra.


Mössor på rad till lagret. Min dröm om att ha fulla lager i höst då kylan kommer ser ut att bli mer än en dröm.


Det finns babydräkter i basmönster.


Och så finns det detaljerade, dansande flätor på sockskaft.

Knappt så jag fattar att det faktiskt bara är juni ännu. Jag har ju dessutom skickat iväg många projektpåsar och lådor med garn som kanske hinner tillbaka innan hösten. Hur mycket ska komma in innan kylan?

Efter att vårt gästfria hem blivit gästfritt ska jag ta mig an ett angenämt problem. Organisering i större skala i lagret. Jag har ju tänkt för smått hela tiden... Det blir till att befria fler hyllmetrar, vända på påsar och övergivna garnprojekt så att alla ytor utnyttjas effektivt. Sticka på ni!

Vi har många att värma. Jag har fått kontaktuppgifter till fler nyckelpersoner, så när vi har värmt Annicas gäng i Kristinestad låter vi värmen sprida sig vidare.

Eller hur?





2 kommentarer:

  1. Vilken skörd! Det värmer att se vad allt du har fått. Och som du skriver kommer mycket av detta att behövas redan i sommar. Här öser regnet ner igen, verkligen "bäst som det regnar så kommer det en skur" väder. Men inget så ont... Utmärkt väder att sitta inne och fylla på högen med lappar.
    Sommarhälsningar Nancy

    SvaraRadera
  2. Härliga, fina, varma yllekläder. Va allt ni alla kan :) Det är så sant att varje liten ruta man virkar elle stickar har varma och ömna tankar i sig. När man sitter och virkar eller stickar så tänker man ju gaska mycket på de kvinnor, män och barn som kommer att få mottaga just det plagget man håller på med. Och det värmer ju en.

    Nu har solen äntligen kommit fram på riktigt och vi alla får samla lite värme innom oss.

    Med soliga hälsningar

    Seija

    SvaraRadera