fredag 19 juni 2015

Önskan om skön midsommar


Midsommar i vårt hus betyder mat och samvaro. Det surrar så starkt i luften att till och med katterna blir vänner. Vi var något osäkra på om mogna Stella, som varit en enstöring hela livet, var beredd på att dela husmor och hushåll med två vildbasare.

Vi har suttit många timmar i soffan och till slut fick Majlis komma nära. Det visade sig att hon var alldeles för smutsig så hon fick sig ett rejält bad. Som hon njöt, den lilla flickan, som fick vara med den stora tuffa kattan.


Samvaro betyder också bastubad med björkkvast. För tvåbeningarna. I tur och ordning slog vi igång blodomloppet på varann. Doften var sagolik, precis som hemma hos Morfar, eller Vaari som vi barnbarn kallade honom. 

Det jag hade hunnit glömma var hur mycket en björkkvast kan skräpa. 

Vi har en synnerligen nystädad bastu nu...

Imorgon väntar släktkalas, så först på söndag har jag siktet inställt på kameran och alla ljuvliga gåvor som kommit in. 

Klockan är 23 och solen lyser sina strålar rakt på min favoritplats i soffan. Hon hinner nog inte slockna innan hon seglar upp på himlavalvet igen. Vår älskade midnattssol. Några nätter i året. 

Mätt och nybadad önskar jag er en skön midsommar. 

Kramar. Och frid. 

3 kommentarer:

  1. Åh så fint med de två ulltussarna. Och naturligtvis ska den lilla tvättas och bli midsommarfin precis som tvåbentingarna. Du har så fina kattor.
    Jag hoppas att fortsättningen på helgen blir lika bra som den börjat. Det blir också spännande att se vad du har fått skickat till dig sedan sist.
    Må gott och var rädda om varandra.

    SvaraRadera
  2. Fin midsommar till dig också!
    Ja,bastukvastar doftar underbart, men skräpar ner. Och grattis till solen! Här tittade den försiktigt fram mellan molntapparna, som i alla fall höll tätt i går. I dag har solen dragit molen framför sig och dessutom har det gått hål på molnen. Så vi får sitta inomhus, min väninna och jag.
    Krama om de söta kattdamerna (och busbrorsan) från mig!
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Skönt att mistingen blev godkänd. Bastubad med en riktig "sauanvihta" himmel va' underbart det låter.
    Känner nästad doften....Det är massor med år sen jag upplevde en riktigt genuin vihta.
    Bastu finns här i huset(den viktigaste anledningen när jag valde seniorboendet) jag bastar regelbundet men....tyvärr.....utan vihta. ....man kan inte få allt här i världen...har ju bastu i alla fall...det finns inte i alltför många hus här i Sverige. Kram och god fortsättning på sommaren.

    SvaraRadera