lördag 6 juni 2015

Per postpaket


Jag älskar paket. Att öppna ett paket från grannlandet Sverige och försiktigt lyfta upp en generös filt i rosalila rutor samtidigt som jag slås av tanken att vi är så många med samma mål i sikte. Varma barn. Varje ruta är krokad, en liten ruta i gången, sju maskor, sju rader innan de maskas av och det plockas upp sju nya maskor. Rytmiskt och regelbundet, som hjärtslag.En filt full av kärlek, som spillde över lite på mig när jag öppnade paketet.


Att kroka är kul och själv är jag barnsligt förtjust i geometri, symmetri och visuella effekter. Skönt för ögat. Skönt för barnet.



Många varianter på sockor kom också per post.


Något för hals och huvud.


Något för kropp och knopp.



Och många, många varma mössor.

En bra början för höstens lager. En mycket bra början.


Men också en adoption. Lappar som helt tydligt berättat att de vill vara med i något stort. Lappar som fått bo hos en garnmorska som inte hann. Dessa lappar ska nu få vara med på sina egna villkor. De är mindre än våra 18x18 klassiker, men tillräckligt många för att bilda ett eget värmekompani.

Jag tror jag vet vem jag ska fråga om monteringen...


1 kommentar:

  1. Så mycket fint. Skapat med omsorg och kärlek. Jag blir varm i hela kroppen och nästan lite tårögd. Världen är fin ibland.

    SvaraRadera