söndag 14 juni 2015

Stickfrossa i Kristinestad










Välkomna till Kristinestad!

Under flera år har Kristinestad öppnat portarna i trähusstaden. Evenemanget röner stor uppskattning hos dom som verkligen tar sig dit. År efter år. För mig var det första gången. Hoppas inte sista.
Hemslöjdsgårdens och vänstugan Primulas gemensamma gård stod försäljningsbodar på rad. 


Som hantverkare på Stundars var jag i egenskap av virkningsgesäll inbjuden tillsammans med spinnarmästare Barbro Heikinmatti för att arbetsförevisa. De som bjöd in oss var hemslöjdsföreningen i Kristinestad som huserar i det gula huset rakt fram.


Hela den lilla staden var full av välkomnande portar och upp till 47 besöksgårdar var öppna för allmänheten.


I hemslöjdsgården dukade jag upp ett bord med "våra" mormorsrutor och visade hur det går att sammanfoga rutorna till en filt. Den grönrosa hade jag med mig som visningsexemplar medan den gulsvarta var den halva som föddes under dagarna två.


Bredvid mig parkerade spinnarmästaren och när jag bläddrar genom bilderna märker jag att jag varit helt koncentrerad på virkning för av Barbro som spinner finns ingen bild, men dock en bild på hennes resespinnrock. Just det! En resespinnrock som går att fälla ihop och sätta i väskan när man ska resa vidare.


Under dagarna fick jag lära mig om att en spinnrock i liknande teknik fanns i huset och om skillnader i drivsätt och utväxlingar för olika modellers spinnrockar. En hel vetenskap alltså som Barbro behärskar till fyllest.


Det som också fastnade på bild var Barbros flerfärgsvirkade myntpåsar. Observera att virkat gärna syns i linsöppningen på kameran. Måste bero på knapptryckaren...

Vi fick sitta i ett rum fyllt av vävstolar och närmare 150 par sockor som skulle gå till välgörenhet. Hemslöjdsföreningens aktiva hittar varje år ett nytt välgörenhetsprojekt och detta år går tankarna till daghem, barnrådgivningar och äldre herrar inom åldringsvården. Precis som garnmorskor är dom.


Två dagar i Kristinestad gör gott för själen.





CittaSlow Logo

Kristinestad är förresten Finland första cittaslow-stad. Det tror jag betyder att man gärna ska sätta sig ner och handarbeta där. Året runt.

Jag har så mycket att berätta, men jag måste återkomma. Två dagars stickfrossa har gett många berättelser och möten.

Jag är rik.

Nu igen.

1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder. Dina filtar är kanonfina. Så himla lycklig du måtte ha varit som fått vara i den miljön i hela två dagar. Det är ju kanoners. Man inspireras och inspirerar.
    Jag tycker det är så fint med alla de små hantverksbodarna.

    SvaraRadera