söndag 5 juli 2015

Hantverkardag på Stundars, juli 2015


På Stundars finns det grisar, både de friterade syltmunkar som kallas grisar och de där riktiga livnjutarna som smaskar högljutt då de äter.

Men besökarna på Stundars har haft lite svårt att hitta till livsnjutarnas del av museiområdet som är både stort och omväxlande, precis som en by ska vara.


För att hjälpa besökarna på vägen fick jag i uppdrag att garnbomba några rönnar i närheten av grisboningarna som ska få fungera som blickfång och grislockare i sommar.

 Och efter många timmars arbete hängde garnglädjen på plats. Observera de blå "rönnbären" som hänger från grenarna. Under åren har jag samlat på mig restgarner som fått ställa upp då det blivit dags att sticka/virka/kroka provlappar. Dessa lappar samlas nogsamt ihop i en "bomblåda" som får bidra med material så fort grisarna vill ha marknadsföring. Eller om något hårt och ogästvänligt ställe behöver mjukas upp. För det är så med garn "på fel plats" att det ställer till mjukhet och leenden i betraktarens ögon.


Ännu mer mjukhet finns det numera i "flickboden" på Stundars som inretts för ullberedning. Tanken är att museets besökare ska få känna på ull och hanteringen av den i sommar. Här tror jag att jag ska fylla på med lite mer färg så småningom... Någon påbörjad restgarnsstickning som man gärna får sticka några varv på och ull som fått bada i färg ska få aktivera besökarna. Själamedicin helt enkelt.


Mer själamedicin hittas i den utställningslokal som varit "föus" (fähus). Denna utställning betyder extra mycket för mig, för nu är det Ålandsbesök i Österbotten, 25.6-26.7.2015. På denna tavla en åda målad av Juha Pykäläinen. Jag kan riktigt höra min pappa locka på fågel när jag ser henne. Kåå, kåå, kåå, kåå...


Samma Juha har också gjort katter "in action" där man trillar in i den värld där sagorna och kattjakterna möts. För vilka katter kan motstå tre grodors dans på kanten till näckrosdammen?

En varm och solig dag är till ända. Jag har garnbombat rönnar och pratat med mycket folk, ätit klimpsoppa och druckit kaffe. Och min hälsning till er är att ni alla är hjärtligt välkomna till Stundars friluftsmuseum i sommar. Nästa hantverkardag är den 2.8.

Välkomna till Solf!



3 kommentarer:

  1. Maria

    Du måste ju veta hur mycket vi njuter av allt du skriver fast åtminstone jag tar mycker gärna emot men har det lite svårt att uttrycka mig på ett så intressant sätt som du gör det. Men - det är ju ditt blogg :)

    Seija

    SvaraRadera
  2. Oj så fint det var med kattorna och grodorna. Den gillade jag.
    Hoppas du får fler härliga hantverksdagar framöver. Må gott!

    SvaraRadera
  3. Härliga grisrumpor du fått på bilden! Och katterna är ju bara för underbara. Få se om jag någon gång kommer till hantverksdagarna på Stundars. De två gånger jag varit där har det inte varit sådana på gång, tyvärr. Området är ju fint i sig förstås, men med hantverkare måste det bli dubbelt så fint.
    Sticksommarhälsningar Nancy

    SvaraRadera