lördag 4 juli 2015

Inkommet och välkommet


När jag tänker tillbaka på mina tankar om inkommande kalla säsong och drömmarna om att kunna dela ut skyfallt fler sockor än vad vi gjort tidigare kan jag konstatera att drömmarna inte alls var orimliga. Jag har nämligen tvivlat på mitt förnuft.

Vi är på god väg vänner. Men om någon ännu lägger upp maskor, så lägg gärna upp för herrsockor. Dom är lite segare att sticka, men då de är så efterfrågade. Det blir ju inte rättvist om karlarna står utan sockor och damerna och barnen får två par var. För på varje par herrsockor kommer det nog in 4-5 par barn och damsockor. Men jag vet att det är mer herrstorlekar på intåg.


När jag hämtade kurirvaror från södra Finland hos vår eminenta sockchaufför fick jag ta emot ännu mer än jag räknat med. Dessa sockor har stickats med kärlek och rynkor på händerna. Sånadär vackra rynkor som damer som gjort väl ifrån sig i livet får.


Jag fick också en påse lappar, som undantagsvis är ofästa ännu, men det ska vi råda bot på. Just för att dom allra flesta lapparna som kommer in är fästade kan jag göra små undantag ibland. Den här gången behövdes det.


Och mer lappar fick jag plocka fram ur väskorna som levererades.


Ännu mer i nästa väska. Och en hel filt också.


Jag vet inte om det syns på bilden, men fluffigt rosa och glitter gör sig bra i filtar som behöver vara lite mer romantiska. För romantik och drömmar är just sånt vi behöver öka på här i världen.


Supertjusiga snedstickade mössor och en virkad halsduk i mjukull. Snygga färger.


Pyttipannasjalar i olika garnkvaliteter. Den är rolig att sticka och väldigt populär. Först stickas en lång spetskant som man sedan plockar upp maskor längs. Därefter stickas "tallriken" fram och tillbaka.

Originalmönstret finns på bloggen Garnomera. Pyttipannasjal heter den för att den är ett hopkok av allt det bästa.

Ett bra sommarprojekt faktiskt. Pröva!


Och för att vi inte alldeles ska bli utan att göra så har det kommit in 1 kg Vilma också. Jag har redan mottagare för garnet som åker lite söderut innan det kommer i retur i förädlad form.

Som ni märker är inläggen lite glesare nu i sommartider. Det är för att det händer så mycket mer runtomkring i livet då. Man kan säga att jag har lite sommarlov...


1 kommentar:

  1. Här pustar jag i 31 graders värme samtidigt som jag beundrar mössor och sockar och allt annat fint du fått in.
    Men snart nog är det höst och kallt igen så de lär snart komma till bruk.
    Må gott och ha en härlig sommar.

    SvaraRadera