onsdag 15 juli 2015

Paket från drottningen i Sverige


När jag kom hem från min ålandsvistelse väntade ett paket från en drottning i Sverige. Fast den här drottningen heter inte Silvia. Hon heter Bibbi och är ivrig påhejare i bloggens kommentarsfält. 

Tack kära drottning! 

På Åland fick jag berätta om oss garnmorskor för ett gäng rotarianer. För den som inte är bekant med Rotary kan jag berätta att de har ett fyrafrågorstest för sina engagemang som jag under föredraget försökte besvara. 

Frågorna är: 

Är det sant? 
Är det rättvist mot alla parter?
Kommer det att skapa "goodwill" och bättre vänskapsförhållanden? 
Kommer det att vara till fördel för alla det berör? 

Då fick jag berätta om att vi visst finns och att asylsökande också finns. Jag fick berätta att vi försöker ge lite mer rättvisa då rättvisan är rejält i obalans. Jag berättade också om vår gemenskap och rektionerna i media kring det vi gör tillsammans, att vi är många som med tankar och handlingar närmar oss de nya människor som anländer till Finland. Jag berättade om att varma barn är bra, att restgarner kommer till nytta, att vi mår bra av att vara med i något meningsfullt, att vi bibehåller hantverkstraditioner och köper garn av finska företagare. 

Jag avslutade med orden min farmor gav mig en av de sista gånger jag träffade henne. Ni har kanske läst dem förr... 

"Så i kärlek, tröttna icke
om ej genast frukt du ser
Kornet gror i det fördolda
himlen regn och solsken ger"

Min egen ålandsdrottning har gått ur tiden. Jag fick hennes sista 24 filtlappar med mig hem från Åland tillsammans med många andra värdefulla minnen. Det räcker till en sista liten filt. Och den tänker jag vårda ömt. 

Jag kanske berättar mera sen, när tvätten är tvättad, garnlagret städat, pojkarna mätta, katterna uppfostrade och den där sköna stunden med kaffekoppen och alla garnmorskor på bloggen kommer. 

Tills dess,

Lev väl! 

1 kommentar:

  1. Kors i all världen vilken upphöjelse. Nu får man kanske börja bete sig lite mer drottninglikt. Det är roligt att vi är så många som tillsammans kan göra världen lite varmare och mysigare så jag är så tacksam över att jag får vara med fast jag bor på "fel sida om pölen".
    Jag tror att du är en alldeles utmärkt föreläsare. Du kan entusiasmera och få folk med dig.

    Förresten......lycka till med att försöka uppfostra kattorna.

    Må gott finaste Maria och gör dig en egen filt av rutorna du fick med dig. Den filten kommer att värma både kropp och själ.

    SvaraRadera