söndag 26 juli 2015

Ränder och rutor


När det kommer paket på posten som ser ut såhär blir jag nyfiken. Smart återvinning tilltalar.


När innehållet visar sig vara påfyllning till rutlagret blir det bara bättre. Nancy är en trogen rutmorska som har gjort tillvaratagandet till en konst. Många rutor små blir stor filt. Här en påfyllning till de rutor som har turkost i sig, så att det räcker till en hel filt.


 I en annan gåva som kommit till gården i veckan finns detta. Tillvaratagna trådar kan också bli till ränder i sockor.


Och det som inte räcker till ränder får bli stickade lappar. 10x10 cm. Såna som jag inte har allmän insamling på, men som jag har lovat ta vara på och montera till filtar.


Någon som tänkt på en herremans fötter och troligen två damers huvuden bjuder samtidigt in till en utställning i Vasa.

Har ni möjlighet att besöka Brages Friluftsmuseum i sommar så försök sikta in er på utställningen "Underbara spetsar". Själv är jag mycket nyfiken, så virkgesäll jag är, och tänker nog försöka hinna dit innan de stänger för säsongen.

Men idag sitter jag inne.

Ett försök till sammanfattning av denna söndag:

  • Det regnar ute. 
  • Jag har en spinnrock. 
  • Kaffe är gott. 

Ps.Den som tänkt på vantar ett tag och konstaterat att vantar inte är deras grej får gärna tänka på mössor och halsdukar nu. Alla storlekar.


4 kommentarer:

  1. Ok. Då är det dags att jag börjar tänka till. Hmmm.......jorå, något ska jag lyckas få till istället för vantar.
    Man blir jätteglad av dina färgglada bilder. Vilka fantastiska kvinnor vi är alla tillsammans som kan få till så otroligt mycket vackert och värmande.
    Heja oss alla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja oss alla!! Dina mössor ligger 20 cm från skärmen ännu. Njuter lite till av dom innan de åker till lagret.

      Radera
  2. Tack för den nya titeln! Det blev en del rutor i dag och så har jag börjat på en halsduk i regnvädret. Skar mig på en glasskärva, så det blev ingen stickning. Men det går utmärkt att virka med en plåsterlapp på pekfingret och
    det onda precis på "stickpunkten".
    Hoppas vädergubbarna har rätt och det blir torrare väder i morgon
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har liksom kommit med sommaren, det där att hitta på nya titlar. Hoppas fingret läker snabbt trots rötmånadstider. Håll rent. Fyll på zink vid behov :). Här är allt garn jag färgade igår dyblött på torkställningen. Men regnvatten gör gott åt ullen.

      Radera