onsdag 29 juli 2015

Socksortering och sockpuff


Som ett tåg ligger olikfärgade påsar på golvet i arbetsrummet. Lådorna som förr fått stå som sorteringsboxar i hyllan har blivit för små. De fungerar numera som mellanstation.


För när det blivit 10 par herrsockor i herrboxen får de flytta till en blå påse i väntan på leverans.
Vi har alltså 30 par herrsockor färdiga för leverans. Många fler par är på intågande, men det är också herrsockor det behövs mest av. Just nu ligger kanske sju par i sorteringsboxen och väntar på kompisar så att ännu en blå påse får fyllas. Ni har varit fantastiska som stickat så här många par.


För damsockorna samma sak. Jag vet att damstorlekar passar också på lite större barn och tonåringar, men för att förenkla har jag valt att kalla storleken dam och valt rosa påsar. Just nu fem rosa påsar färdiga för leverans och en till på god väg. Fattar ni hur mycket sockor det blir?


Barnen som är cirka tre år och över har fått gröna påsar och jag försöker tydligt märka ut storleken. Nu vet jag att barnfötterna kommer att ta slut innan de sockor vi hittills stickat är utdelade. Jag har många par i sorteringsboxen som ännu inte flyttat till påsar. Barnsockor är så kul att göra. Det har ni verkligen visat.

Sockor under storlek 27 finns två lådor fulla. Där ingår babysockor till babylådorna för det går två par i varje låda. Just nu finns det tillräckligt, men små tågsockor går snabbt åt så fort jag packar babylådor igen.


Summa summarum

  • Vi har mellan 30-40 par herrsockor (storlek 40 och över) och behöver fler par om vi vill värma alla herrfötter i Kristinestad.
  • Vi har mellan 50-60 par damsockor, som också behövs till lite större barn och kanske någon tonåring. Sockor över storlek 38 är hjärtligt välkomna.
  • Vi har ca 100 par sockor för fötter mindre än storlek 36. Riktigt rikligt alltså. 
  • Vi har många rullar med plastpåsar i olika färger för att underlätta sorteringen och utdelningen. Jag hoppas de får lättare att gå in i sitt lager i Kristinestad och kolla över om det tex behövs fler rosa påsar.
Skulle Kristinestadsfötterna få tillräckligt med värme, vilket jag hoppas vi lyckas med, så kommer jag i första hand att höra med Jakobstad/Oravais om de behöver sockor och sedan kommer Vasa i tur. Vi får alltså fortsätta sticka sockor, men jag vill inte att någon av er känner sig stressad och ansvarig för all fotvärme. Det här gör vi tillsammans, en socka i taget. För att vi kan.

Jag har bra sockgarner att dela ut för de som behöver. Ta kontakt via mejlen så ser vi hur vi fixar leveransen.

Sticka lugnt!

6 kommentarer:

  1. asylcentet i kristinestad är ju för tillfället "överbefolkat" och de hyr lokaler i Närpes också, jag antar att de asylsökandena som bor i närpes också får ta del av kristinestad-skörden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utdelningscentralen ligger i Kstad och jag litar på att gänget där delar ut åt "alla sina", även de som bor i Närpes. Så värmen åker lite längs riksåttan innan den landar rätt. Bara vi ser till att det finns tillräckligt.

      Radera
  2. Himmel och plättar så mycket sockor. Härliga påsar med värmande innehåll.
    Jag kom på att jag har ett par herrsockor storlek 47 liggande här. För några år sedan så köpte jag lite grejer av en hantverkartjej som behövde lite pengar. I det köpet ingick dessa gigantiska sockor. Den enda som jag vet har storlek 47 på fötterna är Zlatan. Men han har nog sockor ändå så han klarar sig.
    Dessa sockor är stickade i det här nya ullgarnet, mjuka och fina. Och stora.
    Tror du att det kan vara något för dig att skicka iväg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Finland finns ingen Zlatan, men de herrar som kommer österifrån har ofta lite större fötter, som också vill bli varma. Jag hittar fötter om du skickar!

      Radera
  3. Vilken fin idé att sortera i plastkassar enligt färg! Annars har jag alltid undrat vad det behövs olika färger för. Som ensamstående räcker det utmärkt med fruktpåsar - större kassar samlar jag skräp i bara då jag någon gång får för mig att storstäda. Och vad duktiga alla sockstickare är! Otroligt vilka mängder de har åstadkommit. Jag håller mig till rutor, sjalar och halsdukar.
    Stick- och virkhälsningar från Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också funderat över färgerna, men nu fattar jag. Det var ju för vår skull ;).

      Radera