måndag 17 augusti 2015

Gåvor och förvaltning av arv


Bloggrubriken kan idag förvirra något, men häng med så förstår du.

Handledsvärmare och mjukhalsdukar har kommit in ända från södra Finland. Det finns kurirer som på sina resor till Österbotten gärna tar med sig en extra låda värme. Sånt uppskattas.


En filt, virkade mormorsrutor och stickade lappar. Allt fotograferat i starkt solsken. Håll tillgodo. Snygga bilder är inte allt här i världen.


Mjukaste mjuka moln att borra ner hakan i när kylan biter. Mohairmoln.


Mer strikta halsdon som också räcker till att värma hakor bara de lindas fler varv runt nacken. Att virka halsdukar på längden i flerfärgat garn ger tuffa effekter. Snygga stiliga ränder med liv. 


Som fortsättning på gåvodelen har jag fått ta emot strumpstickor att förvalta väl. Och god förvaltning när det gäller arvegods av denna sort torde vara att de får komma till nytta och fortsätta sitt värv. Dessa har tillhört en garnmorska av äldre generationen här i Österbotten som gett över stafettpinnen, ja stafettpinnarna, till oss. Sockorna, som är fulla av både kärlek och minnen, är stickade av barnbarnet. Maskorna löper alltså vidare över generationerna. Vi får vara med. Ett tag.



Jag har alltså dessa och fler omgångar med strumpstickor att dela ut tillsammans med garnen som vill ut på uppdrag. Meddela gärna om dina stickor börjar bli för nötta eller om du saknar någon storlek, så ser vi om vi kan förvalta arvet väl. Mejladress i kontaktuppgifterna.

Och skulle du ha för mycket stickor, rundstickor eller virknålar så tar jag gärna emot och fördelar ut i garnmorskevärlden. När jag hittar begagnade till rimligt pris på loppisar så köper jag in, men drömmen är ett lager så att jag har att ta av då någon ny garnmorska ska skolas in och utrustas. Nästa generation ligger mig varmt om hjärtat.


Detta om gåvor och förvaltning av arv.

Nu går jag ut igen. Solen och sommaren har äntligen kommit till vår veranda. Saligt att få sticka, virka, färga ull, karda, spinna och dricka kaffe i sommarvärme. Men så fort solen går ner blir det kyligt. Precis som augusti brukar erbjuda.


2 kommentarer:

  1. Långa halsdukar behövs. På många bilder från de länder våra asylsökande kommer ser man män med halsdukar virade runt huvud och öron i stället för mössa. Då talar jag alltså om vanliga halsdukar, inte de s.k. Palestinasjalarna.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då siktar vi på långa halsdukar med många användningsmöjligheter. Basta!

      Radera