fredag 21 augusti 2015

Ingen vill bli bortglömd


Dessa underbara rutor ända från Sverige höll nästan på att bli bortglömda. Inte så att de inte skulle ha fått vara med, men jag har glömt att ta bild och på det sättet bekräfta att gåvan kommit fram. Stort tack! Mycket välkommet tillskott i rutlagret. Så småningom får jag nog ta tag i filtmonteringen på ett nytt sätt. Kanske vi skulle behöva en garnmorsketräff? Kaffe, samtal, lite filtmontering och garnutbyte. Vad sägs?

Senaste tiden har nyheter om ökade flyktingströmmar gjort att jag söker nästa växel. Hur kan vi tillsammans möta behoven med det vi har, med våra värmehälsningar? Hur kan vi visa att de som kommer till vårt land inte är bortglömda? Hur kan vi fördela arbetet så att allas krafter räcker till? Hur kan vi samla fler frivilliga händer för att bygga vidare på det vi tror på: värmegemenskap för alla?

Vi har en bra grund att stå på. Utrymmen för mellanlagring, kontakter till de behövande, koll på vilka produkter som går åt och många, många frivilliga händer som gång efter annan uttrycker glädjen över att få vara med och göra skillnad.

Bloggen Knappmakerskan som från början var en hantverksblogg för garn och mera garn har blivit en renodlad kanal för garnmorskearbete riktat till asylsökande. Det fortsätter den att vara. För att det behövs.

Så håll tummarna för att jag får tankarna samlade inför framtiden. Just nu finns det tid att sätta på uppbyggnad och bra strukturer. Hur mycket tid och hur länge är osäkert. Framtiden kan föra med sig nyheter och jag vill gärna bygga hållbart.

Är ni med om vi byter från bil till buss och sätter i en ny växel?



6 kommentarer:

  1. Det spelar ingen roll hur du vrider till det hela. Vi litar på dig, tror på dig och hänger med i svängarna så gott det går. Var och en på sitt sätt.
    Heja dig Maria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förtroendet! Håll i dig hårt bara så kör vi!

      Radera
  2. Byt du växel bara, vi andra hänger med så gott det går och det fordon vi har. Om det sen är apostlahästar, cykel eller långtradare eller något däremellan.
    Nancy

    SvaraRadera
  3. Ska det bytas växel, så ska det. Jag byter och stickar sockor med magic loop -tekniken - undrar bara om det går dubbelt så fort. Men jag får ju ett par färdiga samtidigt och det duger väl?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dubbelt så fort kanske det inte går, men antalet sockor för enbenta minskar. Jag lider lite av SSS (second sock syndrome) där den andra sockan kan bli ogjord.

      Radera