tisdag 11 augusti 2015

Kyrkbänksbetraktelser


På vår veranda står en gammal kyrkbänk. Psalmbokshylla och skålad sittplanka hör till bekvämligheterna. Mer bekvämligheter av mjukare slag har kommit in för att kunna värma människor i höst. Lappar till filtar, både stora och små. De färgglada rutorna har en av våra flitigaste lappvirkare gjort. Några barnmössor, herrsockor, damset och halsdukar. Lägg specielt märke till halsduken på ryggstödet.

Fler människor än tidigare kommer till Finland för att söka asyl. Mottagningscentralerna utökar boendeplatserna och nyagamla centraler startas upp. Tänk om vi ändå kunde nå så många asylsökande som möjligt med hälsningen att vi vet att dom finns, att det är kallt här hos oss på vintrarna och att vi vill hjälpa dem att hålla sig varma.


Med stolthet radar jag igen upp tio par sockor för fotografering. Tänk om vi tillsammans ändå kunde göra något litet åt ett komplicerat världsläge. Värma en medmänniska. Vi är på god väg...


Medan jag organiserat i lagret för större värmeströmmar har behovet av krokar uppstått. Denna vackra rad hittade jag på loppis. Väggfästning återstår. Må de vara så tomma som möjligt.


För om krokarna är tomma betyder det att projektväskorna är ute på uppdrag hos villiga händer. Jag har fått packa många väskor fulla med garn som när tiden är mogen återkommer som färdiga produkter. Mössor, sockor, vantar, halsdukar, babyfiltar, lappar, sjalar. Det är alltså många väskor ute i bygderna nu. Heja heja!

Just nu finns en hel del garn i lagret. Om du vill ha en egen projektväska med ett eller flera nystan så ta kontakt. Varje enskilt bidrag är värdefullt. Sockorna och vantarna får dock gärna dyka upp i par.

En herrhalsduk någon?


5 kommentarer:

  1. Finns det i Nykarleby trakten en garnmorska som skulle behöva garn? Jag sku ha några extra nystar av 7 Bröder, Nalle och Wool att ge. Ifall någon vill komma och hämta, så kan du Maria kanske hjälpa till och mina kontaktuppgifterna kan fås av dig via epost :) ?
    Med Garnhälsningar, Riikka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan göra ett litet upprop i nästa blogginlägg så får din garngåva mer synlighet. Tack Riikka!

      Radera
  2. Ett par herrhalsdukar är på väg upp genom södra Finland och torde nå Solf i kväll. Vädret är så varmt för tillfället - solen skiner, det har inte regnat på flera dagar - att jag inte kan sticka i mohairgarn (en beställning) så jag ska plocka fram virknålen och garn och börja på en halsduk.
    Rutmorskan som också virkar och stickar annat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Med både halsdukar och värme.

      Radera
  3. Sockparaden var vacker. Jättevacker. Härliga färger.
    Allt du fått in är väldigt fint och värmande.
    Jag blev jättekär i dina gamla krokar. Kanonfina.

    Heja alla garnmorskor. Ni är fantastiska!

    SvaraRadera