fredag 14 augusti 2015

Mössa i maskin


Guldknappen som ska hålla upp brättet saknas ännu, men jag hoppas ni ser och förstår hur en mössa nästan kan bli som en hatt.


Jag kom över några härvor lokalproducerat ullgarn. Första härvan fägade jag i ett lila färgbad. Målet var flammighet och liv.

Med stora stickor stickade jag så en mössa efter samma enkla modell som jag så ofta gör. Resåren som en remsa, plockar upp maskor längs sidan på remsan och en kulle på det. Denna gång måttade jag för krympmån, för hela härligheten skulle få tovas i maskinen till slut. Som ni ser har jag ett exemplar av "Världens Historia" som jämförelse. En favorittidning i detta hushåll.

Ju mer luft det finns mellan maskorna desto mer utrymme har arbetet att krympa och bli tätt och stabilt. Därför stora stickor.


Mösshatten var mycket formbar som våt och jag lekte fram ett uppvikt brätte på mitt eget huvud. Med en vacker knapp blir det som frosting på cup caken, körsbär på glassen och smöret på mackan.

Recept:
  • ca 100 g tretrådigt ullgarn (mössan väger 87 g)
  • 5 mm stickor
  • 40 graders vardagstvätt med liknande färger, men alla maskiner tovar olika
  • formas som våt

 Jag har redan nästa experiment på stickorna. En herrmössa i bruna toner.

Det är kul det här!


4 kommentarer:

  1. Kiva idea! :) hyvin onnistuit saamaan väriin elävyyttä, kaunis väri.

    SvaraRadera
  2. Jag önskar att jag var lika kreativ som du. Att jag hade lätt för att finna nya vägar och nya utmaningar. Jag vet inte varför jag håller mig till det som känns tryggt och vant och sällan tar i med nya saker.
    Jag beundrar alla som sprutar ur sig nya idéer som en vulkan. Så heja dig Maria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du är en bonde och jag en jägare. Liknelsen härstammar från en sköterska som vill förklara för ett barn vad ADHD betyder. Har snurrat på facebook i dagarna. Båda behövs nämligen.

      Radera