söndag 30 augusti 2015

Naket garn




Nakna nystan. Nystan som tappat banderollen. 

För ett tag sedan turade det sig så att när jag svängde in i garngången på Citymarket i Stenhaga för att se om jag kunde fynda något, så stod garnansvariga M och plockade upp i hyllorna. Jag tog mod till mig och frågade om vi kunde göra affärer ihop. Om vi garnmorskor kunde få ta hand om alla nakna nystan till rabatterat pris. Genast fick jag skriva ner namn och telefonnummer och hon lovade kontakta mig när hon pratat med chefen. 

Till min glädje ringde hon och hade städat i hyllorna. Nu fick vi fler metrar för pengarna. För att jag vågade fråga. 

Det finns säkert fler nakna nystan som behöver sina förhandlare. Det här gav mersmak...


Mersmak gav också helgens loppisrunda. Många metrar för pengarna. Många halsdukar. Många sjalar. Någon mössa. 

Alla dessa garner lockar till nya projekt, men jag har liksom märkt att jag inte hinner med allt som huvudet hittar på. Därför är det med stor glädje jag delar ut garner till villiga händer, bara jag får värme tillbaka. Värme för alla människor som flyr undan kaos. Värme för alla människor som kommer till Finland. Värme för alla människor som är obekanta med vår vinterkyla. Värme för medmänniskor helt enkelt.

Ta kontakt om något av garnen ropar på dig så ordnar vi med transporten inom Österbotten. På nåt sätt. 

Naken eller inte. Vill bli använda.

2 kommentarer:

  1. Himmel och pannkaka. Efter den nakna sanningen och den nakna kocken så uppenbarar sig nu också naket garn. Det var en bra benämning på garn utan banderoll. Jag skulle inte tro att du får några större problem med att bli av med dessa nakenrullar.
    Bra initiativ av dig Maria. Du är bäst!

    SvaraRadera
  2. Vilken loppisrunda! Så där mycket brukar inte jag fynda. Få se hur det går i dag. Den förra påsen är nästan oanvänd, några smånystan har blivit mormorsrutor. Och vilken toppenidé att fråga om rabatt på nakna nystan. Det ska jag försöka mig på, bara jag masar mig till en affär med garn. För tillfället lever jag på vad trädgården ger.
    Hörde om ett Facebook-upprop (jag är inte på FB, det verkar vara en tidstjuv) om sockor till de nyanlända asylsökande. Gruppen fick 3000 medlemmar på ett dygn! Fantastiskt!
    Nancy

    SvaraRadera