onsdag 12 augusti 2015

Tjockt och mjukt


Tjocka garner. Vissa heter Teddy, andra Kelo och så finns det Juhlalanka och de utan namn. Precis såna garner som det är så roligt att sticka med för att det går fortfort. Gärna med stickstorlek 7-8 mm.


När jag så fick två nystan grå Kelo framför mig drömde jag om världens enkalste set med mössa och halsvärme. Mössans "resår" stickades som en lång remsa över 10 maskor och när remsan räckte runt mitt huvud maskade jag av nio maskor och vände på remsan. Den sista avmaskningsöglan fick bli första maskan på skulten. För att få mer volym i mössan dubblerade jag var tredje maska då jag plockade upp maskor. Ramsan i huvudet var :"en, en , två, en, en, två...". Mössan fick bli så lång som garnet och mina nerver räckte innan intagningarna. Det är  en konst att utnyttja varje meter utan att bli utan garn på slutet.


Det andra grå nystanet fick bli en parallellogram (japp: skolgeometri), även den så långt garnet räckte. På ena sidan ökning i början av varje varv och på andra sidan minskning i början av varje varv. För att det inte skulle bli för tråkigt.


Jag planerar att sy ihop snedkanterna på romben med avvikande färg som också får pryda mössan i någon form, men så långt har jag inte kommit ännu. Halstuben kanske är i kortaste laget, men kommer garanterat att värma.

Lite sömnadsarbete återstår alltså och jag har inte behövt sticka en enda avig maska.

Det ni!

Nu har jag ett svart nystan kvar...

1 kommentar:

  1. Va du hittar på, Maria. Och hela tiden både enkelt och vackert. De där kan jag också - upplevelsen är mäktig 😃 Det kliar i händerna.

    SvaraRadera