lördag 19 september 2015

Filtmontering tillsammans med Loftet


På Stundars höstmarknad träffade jag Malin från Hantverkets Hus Loftet i Vasa. Ni skulle sett hennes ögon då hon såg den mängd lappar och rutor ni gjort och skickat in i små och stora portioner.

Hon lovade på stående fot att höra med kollegerna om vi kunde samarbeta kring denna värme.

Detta resulterade i att Loftet nu bjuder in till filtmonterarkväll den 23.9. Mer info i länken. De som dyker upp till gemenskapen monterar så många filtar som möjligt, kanske som hemläxa, och jag förmedlar filtarna direkt till mottagningscentralen i Kristinestad med underavdelningar då de är färdiga. Alla händer behövs.

Jag är mycket glad över utökat samarbete inom garnbranschen för jag har fått arbete inom Röda Korset som ansvarig handledare och arbetar nu väldigt konkret med asylmottagning och har Annica som chef. Den sista veckan har varit mer än intensiv. Det betyder att min tid som bloggare nu minskar och att ni garnmorskor verkligen får en direkt kanal in där behoven är stora. Jag kommer inte att kunna dela så mycket om mitt arbete med er, men kommer att dela den bit som vi kan göra något åt. Värmen.

Vi fortsätter alltså, men ni får vänja er med glesare rapporter och troligen minskade inlägg om inkomna gåvor. Vi får helt enkelt lita på att postgången och kurirerna sköter sig. Era gåvor kommer fram. För de behövs.

I detta läge är det guld värt med goda nätverk.

Tack Malin för att du såg behoven och tog initiativ till samarbete.

Ju fler vi är desto mer kan vi värma.

Sköt om er!

Tänk på asylarbetet i kvällsbönen.

10 kommentarer:

  1. Men åh så häftigt att du fått tjänst på Röda Korset! Stort grattis till alla inblandade! ��
    Tack för ditt idoga arbete med att förse så många med värme som kommer från alla håll. Händer och stickor vill jobba! Kram och stort lycka till. Och TACK för att DU ger Finland ett annat ansikte just nu��
    Kram Carol i Borås

    SvaraRadera
  2. Grattis Maria! Det gick ju som jag förutspådde - Maria får snart jobb på mottagningscentralen, har jag berättat för många. Och vi andra fortsätter att sticka och virka.
    Hälsningar från Skördefesten på Åland - helt underbart. Och bäst av allt, när jag i går kom tillbaks till hotellet med min grupp väntade mig en stor kasse med restgarner. Det blir mormorsrutor och sjalar (tror inte herrarna vill ha grannröda halsdukar..,)
    Kram Nancy

    SvaraRadera
  3. Stort Grattis och lycka till Maria! Rätt kvinna på rätt plats, verkligen! Och, som Nancy säger, vi andra fortsätter att sticka och virka :)
    Eva

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för en trevlig "monteringskväll" på Loftet! Snart har jag en halv liten filt ihopvirkad. Jag för in den till Loftet när den är klar!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Visst får jag väl skriva in dej på garnmorskelistan? Nr 62 för dej.

      Radera
  5. Grattis Maria. Nu har du hamnat på helt rätt plats.
    Du kommer att kunna göra mycket gott och inspirera andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mitt bästa. På min plats i världen. Tack Bibbi!

      Radera