tisdag 1 september 2015

Gåvor och rutor som blir filtar


Jag tror att många garnmorskor är bekanta med syltasockor. Dom skrynkliga skaften som vämer så skönt och ger en lite extra fin stil åt raggisarna. Här är den bästa biten av sockorna. Skaften. Som benvärmare. Går bra att komplettera med helt vanliga sockor.

När jag sökte på 'syltasockor' landade första träffen på ett sockinlägg i Bittes blogg från 2012.
Eftersom jag följer Bitte och hennes förehavanden i den virtuella världen var det extra kul att påminnas om att tiden går. Barnen växer. Bitte har blivit proffs inom sjukvården. Hon har gift sig. Och hon fortsätter sticka. Heja Bitte!


Mer värme, färgmatchad sådan, har inkommit i form av vantar, sockor och innetossor.


Varmt om axlar och hals kan man få med denna poncho och halsduk. Mjuka. Sköna.


Tio huvudknoppar blir också varmare när dessa delas ut.


Välkomna rutor, sorterade och med alla trådar snyggt fästa. Det är bara att börja montera. Jag brukar virka ihop mormorsrutor med en löpande teknik så att filten blir lite större och så att det inte blir mer än monteringstrådändarna att fästa.

Här ett exempel i videoform. Rutan växer med ett enfärgat varv. På engelska, men alla förstår bilderna.

Här ett exempel till där man räknar till fem. Det ger ett enfärgat rutmöster mellan rutorna och filten blir följsam.

Den som vill lära sig montera rutor får gäna komma med på Ruttalko till Stundars den 13.9. Vi samlas i Bondstugan mitt i Höstmarknadsvimlet och jag finns där och kan visa olika sätt att montera filtar. Välkommen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar