lördag 12 september 2015

Medhjälpare på Stundars Höstmarknad?


Andas in, andas ut. Mysa med katten. Sticka sockor. Ladda batterierna.

Imorgon söndag är det Stundars Höstmarknad klockan 11-16, (söndag 13.9). Då är det mycket folk i farten och vi passar på att samarbeta kring frivilligverksamhet. 

Välkommen till Bondstugan. Där samlas det in sänglinne, delas ut tävlingsmaterial och monteras filtar. Tryck på länkarna för närmare information.

Om du har sänglinne att lämna in, så tänk på att tydligt skriva vad varje paket innehåller. All omsorg du som inlämnare lägger på sortering och tydlighet kommer ut i fler hjälpta människor i slutändan, när ingen tid slösas på feldelningar. Och respektera att det är just sänglinne, alltså underlakan, påslakan och dynvar som samlas in. Inget annat! Jag sköter leveransen på egen tid och har inte resurser att sätta på ytterligare sortering. Har du andra varor som tex handdukar, täcken, kuddar, överkast och liknande så spara gärna hemma för det kan behövas senare, men just nu är kanalerna smala och lagren fulla. För att det måste vara så. 

Om du kära läsare har möjlighet att hjälpa till imorgon i Bondstugan så är du hjärtligt välkommen. Du behöver inte kunna virka eller sticka. Det är alldeles bra om du finns till och kanske kan ge ett handtag eller två.

  • Runt 10.30 tar jag tacksamt emot hjälp då jag bär saker från bilen till Bondstugan. Två underbara kom och ställde iordning och bondstugan var färdig att ta emot gäster klockan 11. Tack!
  • Under höstmarknaden kan jag behöva hjälp att ta emot sänglinne om det blir stora mängder. Varje minut är värdefull. På filtmonteringssidan behövs någon som kan färgsortera lappar och räkna in i högar, färdigt för en filt, så kanske vi får ihop några filtpaket som kan monteras hemma hos någon. Och om någon vill sätta sig ner och virka ihop några rutor går det bra. Jag har allt material med mig. Lappar för 12 vuxenfiltar är nu förgsorterade som färdiga monteringspaket. Jag hade garnmorskesällskap  under dagen och lakansinsamlingen hölls städad och organiserad.
  • Efter marknaden, runt 16.00, skulle jag behöva hjälp med att bära saker från Bondstugan till bilen. Råkar du vara nära så är din hjälp mycket välkommen. Strax innan det var dags att packa ihop kom en till underbar som lånade sina händer och fötter så undanplockningen gick som en dans. 
  • Väl hemma på gården hjälpte mina egna pojkar till med att tömma bilen. 
Tack till alla!

Det går bra att dyka upp på inspiration, men om du redan nu vet att du kommer en viss tid så hör gärna av dig på förhand (mejl och FB). Jag behöver verkligen fler händer imorgon.

Hoppas nu innerligt att vi tillsammans får det att löpa. Det har hänt så mycket i mitt liv sedan jag tryckte på startknappen för Höstmarknaden. Den tid jag har till förfogande för Knappmakerskanprojektet har minskat. Det har dykt upp nya behov där jag behövs. Då ska jag vara duktig och be om hjälp.

Vi kommer att fortsätta vara garnmorskor. Det kommer att ta ett tag innan jag kan informera om konkreta uppdrag, men om du känner att du vill hjälpa till så får du förbereda dig. Vi behövs!

Tillsammans. För medmänniskorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar