söndag 6 september 2015

Värme på väg!


Dagen har gått i packandets tecken. Socklådorna i lagret är tomma. Hurra! 

Det betyder att 230 par sockor ligger i bilen och väntar på avfärd imorgon bitti. 

Fördelning enligt följande: 
50 par herrsockor
80 par damsockor
40 par sockor för stora barn
30 par sockor för mellanbarn
30 par sockor för små barn

Med tanke på fördelningen av boende på Mottagningscentralen skulle det behövas mer herrsockor. Damers och barns fötter har vi hopp om att kunna värma redan nu, men om vi ser på nyheterna kan vi gissa att många fler par behövs framöver. Så vi fortsätter att lägga upp maskor. Och tänker stort om vi bara orkar. 

Herrsockor är tradigt. Jag vet. Jag bor med fem karlar. Med stooora fötter. 

Stora sockor är efterfrågade. Både hemma och på mottagningscentralen. Och jag brukar tänka på den saliga känslan som uppstår då sockor dras på kalla fötter. Den känslan är alla fötter värda. Även stora. 


Fastän det bara var en liten tid sedan jag meddelade om att sänglinne också går att lämna in via Knappmakerskankanalen kan vi med glädje ta med oss två stora väskor med underlakan, påslakan och dynvar imorgon. (I skrivande stund tänker jag på att det kanske heter örngott i Sverige, kul ord det med.) Alla i plastpåse med etikett. Tydligt och lättdelat. 

När jag planerar och organiserar tänker jag som så att det är bra för utdelarna om det kommer mycket av samma sak på en gång. Sånt som är välsorterat och kan ges ut direkt. Då går det inte tid till att söka. För just tid är det ont om. 

Övrigt som väntar i bilen är: 
19 tröjor för barn 2-7 år
50 barnmössor
18 barnvantar (bara) 
10 babylådor

Utöver herrsockor behövs det alltså vantar, vantar och vantar. Först för barnen och sedan för de vuxna. Halsdukar, mössor och sjalar för både herrar och damer ligger kvar i lagret och det får gärna komma in mer mössor och herrhalsdukar. Jag har fyra halsdukar som ännu behöver trådarna fästa innan nästa leverans. 

Ja, halsvärme för barnen kanske några är experter på? Tips mottages med tacksamhet. Vad funkar bäst? Finns det bra mönster? 

Denna värme är alltså på väg imorgon. Nästa gång bilen packas står det vecka 38 i kalendern. Och fler gånger efter det om vi är flitiga. 

Jag är så tacksam och nöjd över att en av mina drömmar är uppfylld. Att ligga lite före värsta kylan. Att kunna ta ur lagret då det behövs. 

För nu behövs det. 


Till och med katten kryper in i sin ull-igloo ruggiga dagar. 



4 kommentarer:

  1. Oj så många tomma lådor. Det var bra det för då får du god plats med allt som vi tänker skicka till dig.
    Vilket härligt mysbo kissen har. Så rart.

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt med tomma hyllor. Och tänk att det fanns så mycket i lagret! Visst är det aningen tradigt att sticka herrsockor i storlek 45 men å andra sidan kräver det inte så stor koncentration, så då kan man göra annat samtidigt. Titta på Strömsö t.ex. - Kissens mysbo ser verkligen härligt ut. Tänk om man hade ett sånt :)
    Eva

    SvaraRadera
  3. Jag har inga egna barn men när jag jobbade som förskollärare var jag gladast i den typ av halsvärmare som är som en polokrage utan tröja. Vad ungarna själva föredrog vet jag inte riktigt :) Hur som helst vill jag tipsa om Teshas hals, finns på https://tesha.wordpress.com/teshas-hals/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lillbatting! Ska kolla upp ditt tips. Tack!

      Radera