lördag 24 oktober 2015

När tiden krymper


Genom åren har jag märkt att det finns perioder då tiden för hantverk krymper, men på nåt förunderligt vis blir som ett koncentrat, ett livselixir. Nödvändigt. 

Jag har varit tvungen att spara på krafterna genom att minska bland annat bloggtiden. Att blogga är så kul och ger så mycket, men det finns lägen då också det roliga måste stå tillbaka. 

På den egna hantverksfronten är det enkelhet som gäller just nu. 


Många små cirkelrutor ska så småningom få bli en filt till vårt bibliotek. Ett nystan. En virknål. Upprepning. Rytm. Små delar. 


Men också ett par sockor. Ett nystan. En rundsticka. Bara räta maskor. Rutin. 

Dessa sockbörjor har förresten fått ordentlig uppmärksamhet. I ett väntrum, där det var okej att ta tid på sej, fick jag visa och förklara magin bakom Magic Loop, Toe Up och Two At A Time. Detta för en dam som trott att strumpstickor var enda gångbara. Nyfikna tanter är underbara. 
En stund senare kom samma dam tillbaka med sin väninna för att visa henne underverket innan det var dags för dem att åka hem tillsammans. 

Inga namn byttes. Vi kunde bara ana att vi hade varsin liten kamp att ta oss igenom den dagen. Men vi möttes över koncentratet, livselixiret som fick omgivningen och den eventuella oron att försvinna. 

Garn gör nåt med människor. 
Sänker trösklar.
Öppnar för nyfikna möten. 
Sammankopplar. 
Bygger nätverk.

Garn är nödvändigt. 

Min lilla kamp fick ett bra slut. Jag fick berömma och krama om min pojkspoling som övervann sig själv med råge. Nu ska jag sköta om honom så han blir i toppskick igen. Förresten ska han få sockorna så fort dom blir klara. 

Filten ska gubbspolingen få. Bibliotekschefen. Gift med garnmorskan.

8 kommentarer:

  1. Både gubbspolingen och pojkspolingen blir presentade men finfina saker. Garnmorskor behövs inte bara för fjärrvärme utan också för närvärme.
    Här går det trögt med det mesta. Gör bara det enklaste enkla för att hålla fingrarna igång och tankarna i schack.

    SvaraRadera
  2. Vilken fin text. Jag älskar att läsa din blog, men förstår att det behövs paus emellanåt. Ta den tid du behöver, du ska ju också överleva!

    SvaraRadera
  3. En nyfiken tant till anmäler sig. Har du mönster till de härliga rutorna? De ser så intressanta ut och är säkert avkopplande att virka (det är ju virkning alltid), men jag lyckas inte förstå hur du gör dem.
    Ta det lugnt, njut av samvaron med familjen och lite stickning och virkning mellan jobb och allt annat du håller på mig.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyfiken Tant! Rutan är hämtad från mönstret som heter Sunny Spread av Ellen Gormley. Mönstret finns gratis på Ravelry och jag har hittat en YouTubevideo som visar hur man gör. Själv har jag lite modifierat hörnen så att rutan blir mer fyrkantig. Hoppas du hittar!
      https://www.youtube.com/watch?v=xwrvo8GiiFk

      Radera
    2. Hej Maria! Skulle precis fråga om mönstret till cirkelrutorna! Har en mängd Noro sockgarn, som jag fick nästan gratis. Får se hur garnet passar ihop med mönstret. Tänker mig ett överkast till dubbelsängen. Jag blir så glad när jag läser din blogg. Som finska boende i Sverige undrar jag ofta vad det är som pågår i Finland. Grova påhopp och lögner om folk som söker sig till Finland. Finlandssvenskarna slipper inte heller undan. Det känns skamligt och skrämmande. När jag läser om ert frivilligarbete blir jag riktigt glad och varm om hjärtat. Har ni försökt att introducera stickning och sömnad som tidsfördriv åt kvinnorna och barnen som sitter sysslolösa? Kanske behöver de lite garn och stickor, och ett par symaskiner. Du och dina medhjälpare för ett fantastiskt arbete för våra medmänniskor. Var försiktig så att du inte drabbas av utbrändhet. En stor kram från Stockholm, från MM-e

      Radera
    3. Tyvärr ger media en negativ bild av läget och glömmer bort att rapportera om den värld jag lever i. Min värld är full av varma människomöten, kulrturkrockar vi skrattar åt gemensamt, frivilligkrafter, generösa gåvor, drömmar om en god framtid, sökandet efter meningsfull sysselsättning, hopp och lite förtvivlan, nya maträtter.
      Ja, jag jagar en symaskin, åt en kille faktiskt, har garn och stickor färdigt för uppstart av 'garnklubb' och jag försöker så gott det går att ta hand om helheten så att krafterna räcker. Hittills hålls huvudet högst! ;) Kram från Solf!

      Radera
  4. Tack Maria! Nu har jag äntligen registrerat mig på Ravelry. Vågade inte börja studera innehållet mer än Sunny Spread, annars glömmer jag att det är kväll...

    SvaraRadera
  5. Posten sköter sig! Vi får egna frimärken, vi garnmorskor! Hantverkare kallas vi. Ett av frimärkena visar en dam som stickar och ett av de andra med temat hantverk är mormorsrutor! Frimärkena utkommer på Svenska dagen, den 6 november. Heja oss!
    Nancy

    SvaraRadera