onsdag 25 november 2015

Som Bambi på hal is


Halkan har hållit oss på helspänn idag. Hur många av våra Bambi-vänner utan erfarenhet av snorhal is kommer att dratta på ändan idag? 
Tack och lov färre än vi befarade och inga större skador har rapporterats in. Nu vet någon till här i världen att det inte går att ha bråttom, bråttom på cykel i ishala kurvor. Det är bättre att ställa cykeln mot väggen och trippa med korta steg fram till den sandade cykelvägen. 

Kölden gör att efterfrågan på sockor har gått upp. Alla fötter i "mina hus" har ännu inte fått varsitt par så ikväll har jag packat de 44 par som fanns i lagret i en låda. Utdelning denna vecka. 

Dessutom blev jag stoppad idag och en stickad pannlapp hölls upp framför mig med orden "more, more" (mera, mera). Lyckan att då kunna säga "tomorrow, tomorrow" (imorgon, imorgon) och få ett stort leende till svar. Den lyckan delar jag gärna med er. 


Dofterna från köket var så intressanta att jag nyfiket frågade vad de hade på tallriken. Ett litet smakprov på en stor böna i god sås räcktes fram och eftersom jag gillade den så mycket fick jag några torkade bönor med mig hem. 

Nya maträtter i utbyte mot sockor och pannlappar är ingen dålig affär. 

Kanske jag kan dela nåt recept här på bloggen när jag provkokat? 
Vi får se...


10 kommentarer:

  1. Jag har funderat lite och undrar om det inte vore idé att lära kvinnorna på asylboendet att sticka enkla saker som t ex pannlappar. De kanske skulle tycka det var jättekul att få lära sig. En fundering bara eftersom jag tror att väntan ibland kan bli lång och tråkig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har samma tankar som jag. Just där jag jobbar är det rysligt glest med kvinnor bara. Men symaskinen hanteras med en skicklighet jag tror killarna i min familj saknar. Så vem vet vad vi får igång så småningom.

      Radera
  2. Bibbis förslag är mycket bra, men jag tror att det behövs frivilliga till det. Inte anställda, som Maria nu är. Och bönorna du fick liknar mycket bondbönor. Odlas numera i lite större skala också i Finland. Jättegoda! Vackra dessutom då de blommar med vita blommor med svarta inslag. Det har kommit ut en hel bok med bondbönerecept på finska för något år sedan. Heter något med Härkäpapu.
    Smakliga måltider önskar Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan en torkad bondbönan ha annan form? Mer kompakt? För då vet jag en som odlar såna här i närheten. Eller finns det fller baljväxter som odlas i större skala här i landet? Det blev många frågor till dej nu Nancy.

      Radera
    2. Torkade bondbönor är platta. Har sått både bruna och gråvita, efter blötläggning. Jag tillreder dem färska, kokar bara. Går att spara i olja med önskade kryddor ett tag också. Tror inte vi har andra baljväxter än bondbönor och ärter som odlas och torkas. Kanske bruna bönor, men de känns mer rikssvenska.

      Radera
    3. Min egen baljväxtodlare råkade dyka upp idag och hans bönor heter oxbönor (även om myndigheterna kallar dem bondbönor)

      Radera
    4. Eller så direktöversätter han härkäpapu, som bondbönan heter på finska...

      Radera
  3. Jag tror att denna böna heter "Foul medams". Finns den att köpa i Finland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter googling på bild kan jag konstatera att du har rätt Salix! En knöligare böna.
      Det blev lite mat / trädgård här i bloggen mitt i allt. Kul!

      Radera
  4. Jag googlade också. Foul medams eller medammes = fava beans = bondböna = härkäpapu. Olika sorter av den finns, en del plattare, andra knöligare.
    Nancy

    SvaraRadera