måndag 16 november 2015

Värme på kroppen och mat i magen


I min vardag träffar jag många kockar, den ena skickligare än den andra. Dofterna som möter mig då jag går förbi ett kök är för det mesta underbara, utom då brödet bränns vid... Inbjudan att dela måltider duggar tätt. Generositeten flödar över.

Det som också flödar över är såser och det händer sig att en pannlapp blir alldeles nedsölad. Då hjälper det inte att såsen är delikat. Pannlappen måste i tvätten. Ofta! 

Därför efterlyser jag nu rikligt med tjocka tvättbara pannlappar som får delas ut i köken där dofterna och smakerna ger löften om ännu en dag med mat i magen. En bra dag. 

Många föredrar bomullsgarner men jag virkar nog också i helt vanliga ullgarner. Det mesta som går att tvätta i maskinen. 

Allra bäst och tjockast blir pannlapparna om man virkar dem i dubbelvirkning. Det finns jättefina mönster på läckra pannlappar, men om en pannlapp inte är tjock nog så gör den ingen nytta. Tänker jag.

Har du lust att bidra med tjockisar till köken? Skulle det visa sig att det blir rysligt många pannlappar så lovar jag att hitta fler kök än de jag går förbi varje dag. 

För visst är det så att vi gärna hjälper till med både varmt på kroppen och mat i magen? 





6 kommentarer:

  1. FÖRLÅT MEN PANNLAPPAR TÄNKER JAG INTE VIRKA SOM HJÄLP TILL INVANDRARE O FLYKTINGAR BEHÖVS NOG VIKTIGARE SAKER . OM DU INTE BEHÖVER NÅT ANNAT ÄN PANNLAPPAR BLIR JAG VÄLDIGT BESVIKEN O DRAR MEJ UR DITT PROJEKT. SIV SYRING

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kära Siv. Du måste nog ha missförstått nu. Jag är så oerhört tacksam över dina fantastiska insatser. Du är en sann filtmästare. Som du ser på bilden fick jag din senaste gåva. Filtarna går åt och mest till barnen. Men det finns också vuxna som kokar mat åt sig själva och barnen. Och jag ser att de riskerar att bränna sig i köket. Pannlappar har jag inte frågat efter förut så därför fick de ett eget inlägg. Pannlappar är viktiga också. Tillsammans med allt annat. Jag vill att du fortsätter att vara med. Du behövs! Pannlappar får andra garnmorskor fixa och du får göra sånt du gillar. Kram på dej!

      Radera
  2. Hej Siv! Jag hoppas verkligen att Maria inte blir sårad av ditt inlägg. Om du har följt med Marias blogg under en längre tid så vet du att hon ständigt efterlyser vantar, sockor, mössor, halsdukar, sjalar, tröjor mm. Också lappar till filtar. Att hon nu också efterlyser pannlappar betyder ju inte att hon inte behöver av allt det jag räknade upp. Det är en grej till hon efterlyser. Vi är många som vill hjälpa och jag hoppas att du också vill vara med i fortsättningen. En del av oss är bra på sockor och vantar (det är inte jag), andra på annat. Därför tycker jag bara det är bra att sortimentet utökas, det blir lättare för var och en att hitta det vi är bra på och tycker om att virka eller sticka.
    Med vänlig hälsning
    Nancy Lökfors

    SvaraRadera
  3. Nancy skriver alltid så fint och positivt :) Jag är inte heller bra på sockor eller vantar, men har nu lärt mig lite och sänt några par till Maria. Pannlappar kan vara mycket roliga att virka och dom behöver ju alla som tänker att koka eller steka något, eller hur. Kan vara, att det är inte det första man behöver, men å andra sidan kan pannlappan så bra följa med senare i livet och vara just den hälsning och minne som blir lätt att ha med även senare, när allting är bra igen. Jag, liksom Nancy, tycker så mycket om just det va allt Maria tar emot och sedan trollar till värme-hjäp.

    Seija

    SvaraRadera
  4. Hej :) Behöver ni ännu pannlappar? Jag skulle skicka några, om det böhövs :) Om jag får adressen till mitt mejl: annamari @ hotmail.com
    Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pannlappar är mycket välkomna! Under fliken Frivilligarbete under bloggrubriken hittar du adressen om du scrollar ner till slutet.

      Radera