lördag 7 november 2015

Värmeutdelning


Arbetet med asylsökande är intensivt, krävande och oerhört meningsfullt. Genom vårt mångåriga frivilligarbete för de asylsökande i form av ullvärme har min fritid och mitt nya arbete smält samman.  Samtidigt är det så viktigt att skilja på arbete och fritid.

Men idag bestämde jag mig för att vara knappmakerska och garnmorska. I lagret hade mängder med värme väntat på människor och de kom med besked i veckan. Till en ort nära mig.

Idag levererades mer än vad vi hann dela ut men barnen fick genast dela på den värme som fanns tillgänglig. De vuxna får vänta till inkommande arbetsvecka på det som lades i mellanlagret.

Som medhjälpare hade jag två killar som anlänt till Finland för ett tag sedan. Genom språket fick de lätt kontakt med de boende. De gick runt och samlade information om ålder på barnen så att jag kunde fördela värmen innan de delade ut de små högarna. På slutet blev det glest mellan vantarna och mössorna. Det behövs alltså mera...

Men jag har fått många leenden från mammor som nu kan hålla barnen varma. En och annan liten grabb har också sökt nära kontakt. Jag har rufsat kalufser, prytt dom med mössor och knäppt fast jackor.


När jag kom hem möttes jag av den sista lådan med filtar för denna säsong från samarbetet med Loftet i Vasa. Många av de första filtarna från filtmonteringstalkot delades ut idag och tillsammans har garnmorskorna vid Loftet monterat filtar av 3258 lappar. Det ni! Vilken insats!

TACK TILL ALLA SOM VAR MED OCH LÅNADE UT SINA HÄNDER!!

En milstolpe. Lapplagret är urglesat men fylls på i stadig takt igen. Så vi fortsätter väl...

Vårt gemensamma arbete tas väl emot.

Om ni undrar vad ni ska satsa på så kan jag tipsa om
  • barnvantar
  • barnmössor
  • tröjor/koftor för barn under 3 
  • yllebyxor för barn under 3 
Jag har mest sockgarn i lagret, men det har kommit in en hel del garngåvor så bara jag får det sorterat så kanske det räcker till tröjor till och med. 

Mejla eller ta kontakt via facebook/messenger om du behöver garn. Och hav tålamod med att jag inte är snabb i svängarna numera. Bra om jag hinner kolla mejlen varannan dag...

2 kommentarer:

  1. Underbara människor, som ger så mycket av sin tid!
    Och DU Maria vill jag ställa på toppen ...
    TACK FÖR ATT DU/NI FINNS!

    SvaraRadera
  2. Visst fortsätter vi! Och du Maria ska verkligen tänka på dig själv och din familj också. Fint att du klarar av att skilja på jobb och fritid. Just nu är det mest julklappar jag tänker på - vill för en gångs skull vara klar i tid. Men jag undrar hur länge jag kan avstå från virknålen och mormorsrutorna och alla restgarner jag fått eller fyndat. Eller inte tidigare hunnit göra något åt...
    Nancy

    SvaraRadera