lördag 5 december 2015

Att få ligga till sig


Det har glesnat betänkligt i den privata socklådan. En stor orsak är att lilleman fattat galoppen med stickasockor. För tillfället råkar vi ha samma storlek. Då är det bra att kunna öppna byrålådan där alla ofästa projekt gömmer sig. Jag hittade tre par färdigstickade sockor i rätt storlek som fått ligga till sig. Som om dom skulle bli bättre då...

Nu är trådarna fästade och sockorna får flytta till socklådan. 


Ett till projekt som verkligen fått ligga till sig är en virkad filt i rester av 7 bröder. V-stitch blanket kallas den på engelska. Så enkelt att det går att virka i TV-soffan. I veckan fick jag i växeln som virkar bårder. Tänk vad den där avslutarväxeln kan vara svår att hitta ibland. Fast det är sist och slutligen kul att färdigställa många projekt på en gång. Som om man hunnit med massor på en liten stund. 


Något som helst inte ska bli långliggare är reflexgarnet som lilleman önskade sig en mössa av. Han är modig med färger och gillar unika skapelser. Då är det roligt att hugga in på nästa projekt.

Själv har jag också legat till mig. En häftig halsbobba är kurerad. Familjen hade några lugna dagar då jag hade talförbud, men nu är jag igång. Färdiglegad. 

Era gåvor trillar in i jämn takt. Per post har jag fått några paket och många är påsarna och lådorna som möter mig då jag kommer hem från jobbet. Lagren fylls på. Det är bra.

Om 16 dagar vippar vi över och går mot ljusare tider igen. 

Årsrytmen som varit så självklar då jag är uppvuxen med den har fått starkare betydelse nu när jag får förklara för oinsatta om midvintermörker, anpassning av gångstil i halka, vikten av varma kläder, speciellt ullsockor och om motsvarigheten i midsommarnätter som aldrig blir natt. 

Det är tydligen en konstig del av världen vi bor i... 


3 kommentarer:

  1. Fint att du återfått rösten! Det tycks vara en massa basilusker i farten i år, jag har drabbats av hosta, snuva och muskelvärk. Till all lycka orkar jag sitta uppe och sticka, bara ett par julklappssockor och halsdukar kvar. Sedan tar jag till virknålen igen! V-stickmetoden är fin, bäst blir den då man gör som du, virkar varje varv i olika färg.
    Trevlig självständighetsdag!
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Oj vilken fin filt! Jag har också en massa restgarn så den där v-stitchtekniken måste testas! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Meditativt och med en rejäl känsla. Man tar ju vara på rester.

      Radera