lördag 26 december 2015

Försenad julstädning?


Aldrig har jag väl varit med om liknande värmerumba. Hösten förde med sig många människor i behov av en ullhälsning. Kanalen för sockor och annan värme till små och stora har haft en jämnt och rikt flöde. 

Samtidigt som mängden inlämnade gåvor bara ökat har min tid som bloggskribent och sorterare minskat drastiskt. Det har jag löst genom att begära sorteringshjälp och genom att lita på att ni finns kvar och fortsätter ert värv vid stickorna. Den planen har hållit och fungerat. 


Men jag får nog ärligt erkänna att julstädningen blev ogjord.


Det är en underbar röra som möter mig då jag försiktigt tar mig fram längs med stigen som bildats mellan alla påsar och lådor.


Jag kan konstatera att det just nu är läge att sortera restgarner.


Dessa garner har alla kommit in som gåvor till vårt gemensamma projekt. Ibland finns det mer av samma sort. Då tänker jag på barntröjor, mössor och många vantar.


Det finns stora mängder mohair som kanske inte passar för just barntröjor, men sjalar borde funka. 



Och ibland är det kortare längder. Men med bra sortering kan allt få vara med. Jag tänker på mormorsrutor, filtlappar och kreativa lösningar.


På lång sikt önskar jag raka rader och nystade, färgsorterade restgarner. Jag är inte där än...


Men på god väg.

Vad är väl en julstädning förresten?

I mitt kreativa kaos frodas drömmar om garngrupper för asylsökande. För jag tror att garn och ull gör gott. Sysselsätter, utmanar och gör nytta. Något man mår bra av.

På min önskelista finns "några som kan tänka sig att dela med sig av sin garnglädje lite mer regelbundet". Några som gärna möter nya människor, sitter ner och pratar med händerna en stund. För det är inte alltid som det behövs eller ens finns gemensamma ord.

Därför sorterar och packar jag garner, stickor och virknålar så det står härliga till.

Kan du tänka dig att ge av din tid? Vill du vara med och göra din och andras värld större och varmare?

Ta gärna kontakt så planerar vi vidare tillsammans.

Istället för att städa...


5 kommentarer:

  1. Det roligaste städandet jag vet är att sortera garn... Annan städning avskyr jag. Hoppas du hittar flitiga fingrar till alla garnen. Och din idé om gemensamma stickträffar ska jag tala om med mina garnvänner.
    Kram Nancy

    SvaraRadera
  2. I det här huset så är det då lite si och så med städeriet. Jag har ett rum fullt med hantverk, garner, färdigt och halvfärdigt. Fy farao jag borde städa där men jag stänger bara dörren om röran istället. Hmmm.....kanske vore något att ta tag i nu inför det nya året.
    Jag önskar dig Maria och alla garnmorskor god fortsättning, gott slut och ett Gott Nytt År 2016. Ett kanonhantverksår för oss alla. Må gott och var rädda om er för ni gör alla skillnad.

    SvaraRadera
  3. Att städa är silver, att sticka lär då vara guld? Eller hur gick det? Här sitter man helt ensam - jag har inte kunnat hitta stickande vänner - men det känns bra att tänka att man är med i just den här fina gruppen :)

    Gott Nytt År för var och en.

    Seija

    SvaraRadera
  4. Jag kan tänka mig att kreativiteten flödar iväg när man ordnar upp ett sånt lager! Härligt! Du gör ett så fint jobb! :)
    Gott nytt år fina Maria!
    Kramar, Kitty

    SvaraRadera
  5. Hej, Maria!
    Fast det är nästan trettondagen, går jag tillbaka till din "ogjord julstädning". Min Julstädning blev också ogjord. Om händerna är fulla av allt annat som på riktigt hjälper medmänniskor, varför skall du stressa dig med julständingen. Julen kommer - och går - oberoende på hur man har städat. Hur mycket tror du att Maria hann städa när hon födde Jesus i stallet? Och hela wäelden blev annorlunda efter det. Bättre att njuta av julens riktiga ande och medmänniskor.
    Jag tycker om Heli Laaksonen´s dikt - den är nog på finska och Rauma dialekten:

    "Jos alkaa ahrista, ota vinkist vaari:
    Ripottel kardemummaa uunipellil
    ja lait pelli vartiks uunii 75 astesse.
    Ja sit viäl!
    Kastel vanha villasukka Toluhu
    ja heit sukka soffa al.
    Istu ja nauti elämäst ilma joulustressii:
    Talo tuaksu tuarelt pullalt ja juur siivotult.
    Pimiä o kuiteski. "

    Om man märker att det går småkrypor in garn- och tyglagret nu, nå, nu är det dags att packa allt i svarta säckar och släpa ut och låta dom frysa några dagar, så slutar de att skrypa.
    Hälsar
    Towe

    SvaraRadera