måndag 25 januari 2016

Bästa garnmorskor - vi är så många



Låt mig berätta nåt bra. 
Låt mig berätta om alla garnmorskor som uthålligt stickar och virkar och låter garnmetrarna förvandlas till värme och kärlek. 
Låt mig berätta om långt över femtio damer som i jämn takt producerar det som önskas via den här bloggen.


Men låt mig också ta med er på ett litet räkne-exempel. För att ni ska förstå vad jag ställt till med. Självförvållat. 

Om en garnmorska producerar tillräckligt med värme för en leverans på två månader så har var och en av er kontakt med mig på ett eller annat sätt varannan månad. Mejl, postpaket, samtal, leverans till gården. Underbart! 

Vänder vi på det så har jag en garnmorskekontakt cirka sex gånger i veckan. Mejl, postpaket, samtal, leverans till gården. Nästan alla dagar alltså. Det ni! 

Alldeles fantastiskt! 


Men samtidigt blir det så mycket att hålla i tankarna. 

Vem kommer vilken dag och vem var det som behövde vilket garn nu igen? Och hur ska vi hitta en bra lösning för transporten så den passar båda parter? Hur ska avsändaren veta att postpaketet är framme? Vilken dag skulle jag sätta ut en påse garn på trappan? 

Aldrig trodde jag att vi skulle bli så många och bygga ett så stort nätverk. Räknade inte med en sådan framgång. För det är så tilltaget stavas numera. Framgång. 

Vi har tillsammans under flera år värmt hundratals människor, hälsat hundratals välkomna till vår del av världen och önskat hundratals nylandade medmänniskor en varmare framtid. 

Och sånt tar på vet ni. Som växtvärk. 


Trött, men oerhört stolt och lycklig över alla varma människor, behöver jag tänka på hur vårt nätverk ska se ut i framtiden. 
Finns det någon som har erfarenhet av hur man styr upp bra saker som rusar iväg? 
Bra tips mottages med tacksamhet.

För backar gör vi inte! 


På bilderna ett litet axplock från gåvorna som kommit in efter förra veckan. 

Ni är underbara! 














3 kommentarer:

  1. Du är själv en fantastisk spindel i nätet!
    Men förstår så väl att du ibland trasslar in dej själv i det där nätet :)
    Håller tummarna att du får det ordnat och kanske också den hjälp du behöver!
    Jag fortsätter leverera garn till grannfrun :)
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många ben att hålla reda på är det faktiskt...
      Mer garn åt alla stickande grannfruar!
      Bra att du finns!

      Radera
  2. Du ger inspiration till alla oss garnmorskor Maria �� Men kanske skulle det vara bra om vi kunde sköta en del av de praktiska sakerna lite mer "självständigt". Dvs ta ibruk nån sort diskussions kanal var vi kunde lätt informera andra då man tex. har vägarna mot/från Solf, har extra garn att ge ut etc? Vet inte hur många av garnmorskorna använder Facebook men det är den enda som jag kommer på. Att skapa en "stängt" grupp där så informations flödet skulle vara tillgänglig endast för oss alla garnmorskorna.?
    H. Riikka

    SvaraRadera