lördag 23 januari 2016

Verktyg och verkstad - att må bra av garn


Efter uppropet om mer vantar har det kommit in en hel del, kanske 30 par, men den som ännu har vantar på stickorna får gärna fortsätta. Stort tack till alla givare! 

Tyvärr har jag inte kunnat hämta erbjudna vantar från garnmorskor som har svårt att hitta transport. Det betyder inte att vantarna inte är välkomna eller behövs, utan att jag helt enkelt inte räcker till. Detsamma gäller leverans av garn som jag skickar ut på uppdrag. Just nu har jag inga möjligheter att sätta mer egen tid och resurser på garnmorskeprojektet som jag kunde förr. Arbetet tar sin beskärda del av livet och det får det göra. Nu får vi vara kloka och hitta nya vägar. Jag hålls hemma då jag är ledig från arbetet! 

Just idag kommer jag att finnas i arbetsrummet och packa material för sysselsättning för två mottagningscentraler. Den ena centralen ska just starta upp en garngrupp med frivilligkrafter, medan den andra centralen redan har en grupp igång där garnbristen ska åtgärdas. Våra stickor och restgarnsnystan ska ut på uppdrag. Tack till alla som skänkt material. Trots detta kommer alla våra krafter att behövas även framöver för att förse medmänniskorna med värme. Vi blir bara lite fler garnmorskor. 



Det har kommit många postpaket och leveranser till hemtrappan. För att spara tid visar jag bara en liten del av skörden. Sorteringen och packningen tar sitt. Det som har blivit enklare är att hitta mottagare och leveranssätt till centralerna. Nätverket bland kollegerna är stort och bilar som kan ta med lite extra värme till nästa ställe kör varje vecka. Det är nya tider. 

Vad behövs just nu? 

Vantar! 
Alla storlekar.

Sockor över 24 cm! 
Barnsockor under 24 cm har jag så mycket att det inte finns mottagare tillräckligt. Dra gärna i handbromsen med barnsockorna. Det är ju tokigt om händer, huvuden och stora fötter är kalla och det ligger 80 par barnsockor utan egna fötter i lagret. Så många är dom... 

Mössor! 
Alla storlekar.

Stickor och garner! 
Verktyg för välmående. 

Sockgarn! 
Jag har passat på att köpa upp kilovis med bra sockgarn då det varit på erbjudande, men pengarna och tiden räcker inte till för att hålla alla villiga stickor med garn. Vem vill hjälpa till? 


Tack för att ni finns! 
Tack för gemenskapen! 
Tack för er insats!  


Vi fortsätter!  

8 kommentarer:

  1. Det skulle kanske gå att lägga ut "knappmakerskan-lådor" på olika utvalda ställen i sydösterbotten där röda korset personalen kan plocka upp det inkomna och se till att de kommer fram till rätt personer. Till exempel på söff skulle en sån låda kunna finnas, det är mycket folk som rör sig på söff (kursdeltagare, föräldrar till musikelever och så vidare. Jag själv har flera par vantar och mössor hemma som jag skulle kunna lägga dit genast, inte precis så att jag (och många andra) har ärenden till solf..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver helt klart täta upp nätverket. Röda Kors-personalen ska få göra sitt jobb som handledare så uppsamling och sortering ska nog utlokaliseras på frivilligkrafter. Vem har ett bra ställe? Vem kan ge lite av sin tid? Jag hjälper gärna till med infospridningen och leveranskontakterna.

      Radera
  2. Det är helt otroligt att du orkar, Maria! Klart du ska vara hemma med familjen också. Vi andra får fortsätta. För tillfället har vi projekt här i närheten i östra Nyland, egna asylsökande. Hur är det med lappar? Jag virkar och stickar ju sådana mellan halsduksvarven, tar du emot dem och ger vidare till sådana som gör filtar av dem, eller ska jag försöka få ihop egna filtar för behovet här i söder? Det blir inte alltid så "ton i ton" då.
    Kram Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles egna medmänniskor. Grattis! Med lappar får du göra som du vill. Filtmonteringen har fungerat hittills för att så många ställer upp och det är en fröjd för ögat att se en välbäddad säng med lappfilt vid fotändan. Jag fortsätter samla in lappar. För alla restgarners skull.

      Radera
  3. Varifrån och vart behöver alster och garn hämtas och föras? Är det långa avstånd? Jag kunde kanske köra nåt, speciellt när jag rör på mig med annat. Kan också spana och handla på erbjudanden men har ingen stor kassa.

    I februari åker jag till Åland om du har saker som behöver ända dit eller därifrån. Dock inte många stopp när jag kör ensam med en tvååring. Ta kontakt t ex via fb om nåt behövs.

    Kram och tack för vad du gör! /Åsa T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är bra fin du! Knepigaste transporterna är från orter ganska nära, men ändå inte så nära. Ett "öppetalladagar" centralt inlämningsställe skulle vara idealet.Nästan alla tycks ha vägarna in till Vasa. Solf är liksom inte världens centrum... Faknist!
      Från just åland kommer det ibland välkommen finansiering för det finns någon garnmorska som tycker avståndet är långt. Hann bara vifta med fingret här i inlägget så kom det så att det räcker till många kilo sockgarn. Redan inköpt. På väg ut igen.

      Radera
  4. Dagens spaning är Isoveli 2 x 100 g för 6 euro och Novita Helen (100% akryl) 4 x 50 g för 5 euro på Tokmanni.

    Men för att det ska underlätta för dig borde jag kanske ha några klara direktiv för vad som gäller, vilka olika garnsorter, färger och maxpriser? Och vad det finns för summa att handla för. Typ? Så at tjag inte behöver checka med dig varje gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej spanaren :). Helen trillar bort. Siktar på ullgarner som går att tvätta. Praktisk värme. Isoveli ganska bra pris, men garnet så tjockt att det inte går åt i stora mängder. Bästa meterpriserna har Nalle och 7 bröder enfärgade. Passar till sockor, vantar och mössor. Begränsad kassa ger svårighet att garantera tillgångar. När Nalle och 7bröder är på special brukar jag passa på. Det brukar till och med komma sms från garnavdelningen (på en speciell storhandel) som puff.

      Radera