måndag 28 mars 2016

En till spinnrock?


Det har varit lite tystare här på bloggen sista tiden. Allting har sin tid. Under tystnaden har gåvor från många garnmorskor strömmat in precis som vanligt. Verktyg, sockor, restgarner, vantar och babydräkter i mängder. Somt går direkt vidare till händer som ivrigt väntar på att få arbeta medan somt faktiskt lagras inför nästa säsong.

Våren är i antågande och enorma mängder ullvärme har gått ut till asylsökande i vinter tack vare våra gemensamma insatser. Så mycket att vi nu får tänka på att samla på hög igen då vårvärmen och solen sköter värmetillförseln ett tag framöver.

Medan vi samlar och producerar och lägger på hög inför hösten tänker jag tänka på spinnrockar.


Längtan efter en modernare spinnrock, lik kompisen Barbros spinnrock som syns på bilden, är stor. Det finns så mycket jag vill göra med all ull som jag färgat och har planer på att färga i sommar. Sånt jag gör utan att det har kopplingar till arbetet. Sånt jag gör på fritiden.


Under tiden jag drömmer om sommarens eskapader passar jag på att lära mig mer om spinning av fiber med hjälp av YouTube.

Dessutom surfar jag runt hos de som är återförsäljare av just spinnrockar.

Flest besök får nog Hulitanten i Sverige.

Om jag säljer bilen kanske jag kan köpa en enhjuling istället?
Eller fortsätta lägga undan i sparbössan för att kunna uppfylla en alldeles egen dröm så småningom.

För en sak tror jag. Att spinnrockar liksom får är flockdjur.
Trivs bäst då det är fler tillsammans.



2 kommentarer:

  1. Men nog är väl din gammaldags spinnrock mycket vackrare än de nyproducerade. Men det kanske är lättare att spinna med de nya.
    Hoppas spargrisen blir full på ett tjillevipp så du får köpa dig det du längtat och spart till.

    SvaraRadera
  2. Håller med Bibi, gamla spinnrockar är vackrare, men kanske mindre praktiska? Vet inte hur de fungerar, men får kanske pröva snart. Ifall ingen annan i släkten vill ha den som varit blomstöd i mitt barndomshem. Risken är liten, jag är enda garngalningen. Vilka underbara garn den där Hulatanten hade. Titta inte på de bilderna om du ska få ihop pengar till en ny spinnrock...
    Hälsar Nancy, som har mer garn än jag behöver och försöker låta bli att köpa nytt

    SvaraRadera