lördag 5 mars 2016

Krumelurpuff


Vill påminna om kursen på Stundars nästa vecka som ska handla om trenden "hypistelymuhvit" eller "twiddle muff". Jag kallar muffarna krumelurmuffar tills någon bestämmer vad de ska heta på svenska. 

Flitiga fingrar åldras ofta så att de gamla sysslorna behöver anpassas till minne och funktioner. Det kanske inte längre går så bra att virka pannlappar eller sticka sockor, men de positiva effekterna av handarbetet behövs långt upp i åren. Friden och lugnet. Då gäller det att tänka till. Stimulans, finmotorik, värme, upprepning, rytm, former, strukturer, kontraster. 

Med fantasirika val kan mångsidig sysselsättning skapas. Det gäller bara att låta tanken löpa iväg utanför den berömda boxen. Tänka på målet och klura ut vägarna dit.

Ikväll har jag plockat och samlat ihop kursmaterial. Håller tummarna för att vi får många muffar gjorda. Och att vi hittar händer och famnar att lägga muffarna i då de är färdiga. Då får vi veta om det är sant det som sägs. 

Att oron lägger sig.
Att händerna hålls varmare. 
Att minnen väcks till liv. 
Att samtal föds.
Att lite trygghet skapas. 

Jag vill kunna hitta vägar till det bästa jag vet. Handarbete. För alla. Hela livet. 

2 kommentarer:

  1. Jag ska faktiskt göra en sådan där muff åt min gamla svärmor som fyller 91 år nu i april. Hon har handarbetat hela livet men nu är hon blind på ena ögat och ser väldigt dåligt på det andra. Jag har försökt med lite olika aktiviteter men det har inte funkat så jag tror en muff med lite pillerill i blir bra för hennes små små kalla händer.
    Hoppas ni blir många på kursen och att ni får jätteskojigt tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr blev kursen inställd. Men jag tror jag ska satsa på nån muff i alla fall. Och fortsätta arbeta för värme för flera.

    SvaraRadera