söndag 10 april 2016

Påskrester


Börjar vara dags att maska av påsken. 

Det har varit en livsrumba utan dess like sista tiden. Enligt vad jag vet idag kommer "mitt" asylboende att stänga ner i sommar. En liten enhet i den stora helheten. Framtiden är osäker både för de boende och personalen. Det finns en oro över det okända och för att lugna tankarna hos oss alla är rutiner och aktiviteter något bra. 

Med hjälp av frivilligkrafter (dessa underbara volontärer) fixas simning och bastubad, hejaklack till lokala fotbollsmatcher, matlagning och kulturutbyten, storträffar med nykokta munkar och utestafetter... Sånt som ger nya tankar, skratt och glädje. 

Inkommande vecka får jag besök av ännu en volontär som vill ordna någon kreativ aktivitet under tiden vi väntar på besked om hur närmaste framtiden ser ut för oss alla. 


Så på jobbfronten är det mycket att tänka på just nu. Fastän jag har som mål att skilja på arbetet och fritiden så blir det ju så att de flyter ihop. Tankarna fladdrar och försöker greppa alla lösa trådar. Då är det bra med rutiner och aktiviteter. Det får bli samma medicin som på jobbet: sånt som ger nya tankar, skratt och glädje. 

Jag har alltså fördjupat mig i tvåfärgad patentstickning på rundsticka. Suttit med tungan i mungipan och tövlat med fingrarna. När fingrarna vant sig vid rytmen och behöver rutin för att få flyt har jag satt på filmsnuttar om naturens giganter, hemgjorda tekniska maskiner och orientaliska mattors historia och vävteknik medan maska läggs till maska. 
Nu kan jag säga att det flyter, jag har fått nya klokheter att fundera på och njuter av avbrottet från snurrtankarna. 

Ett färgglatt halsskydd har just maskats av. Trådarna ska fästas och för att få ett snyggare slutresultat brukar jag skölja upp det nylagade och låta det plantorka. Då jämnar maskorna ut sig. 

Halsskyddet får gå till lagret och hoppas det hittar sin rätta bärare i höst då kylan sätter in igen. Någon som gillar orange. 

Det blir nog mer patentstickning med tiden. Kanske en mössa nästa gång. 

Påsken är härmed avmaskad och siktet är inställt på midsommar. Och sedan en ny höst med många människor som ska värmas. 

Vi fortsätter! 

4 kommentarer:

  1. Visst behövs det något att koncentrera sig på för att skingra tankarna för oss envar någon gång. Du har extra mycket kring dig just nu. Och du är helt beundransvärd som klarar av att se på TV och sticka tvåfärgad patent - brioche tror jag det kallas. Så fort jag lite lät tankarna flyga, t.ex. lyssnade på radionyheterna, så blev det fel. Och det syns ju direkt! Får lov att träna en hel del innan det blir inslag i en sjal.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, brioche-filmerna på youtuben har varit till stor hjälp. Det går att lyssna på film också och titta upp då det blir extra spännande :).

      Radera
  2. Du är otrolig på att ge dig i kast med diverse ursvåra saker. Och du går i land med det också.
    Förändringar behöver inte alltid bli till det sämre. Allting har en mening och i slutänden ska du se att det ordnar sig på allra bästa sätt. Om inte annat så hittar du dina egna vägar. Som alltid. Heja dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just meningsfullheten är viktig. Att inget är förgäves. Och att vinterns äventyr betytt något för många är jag övertygad om. Välkommnar förändringen efter att ha fått smälta överraskningsmomentet. Du är en riktigt bra supporter och peppare!

      Radera