lördag 16 april 2016

Ständigt inflöde



Tänk ändå vilken lycka att få ta emot gåvor från er garnmorskor trots att bloggen sover törnrosasömn. Tack vare era flitiga händer och era stora hjärtan är det ett ständigt inflöde av ullvärme. Målet att samla "många av samma" för att bättre kunna dela ut gåvorna rättvist och enligt behov fylls med råge. 

Idag sätter jag till exempel 14 likadana mössor i lagret. Mössor som troligen kommer att behövas till hösten. Idag vet vi inte hur många människor som kommer till Finland för att söka skydd, men prognoserna och världsläget talar för att våra insatser kommer att behövas ett tag framöver. 


Första vantlådan är redan halvfull. Hur många vantlådor kan vi behöva i höst? 


Socklådan valde jag ut med omsorg. Den största. I den landar vuxensockor tills det är dags att storlekssortera. 


Vi har en bra början. Kom gärna ihåg även vuxenfötter om du lägger upp för nya sockor. Jag påminner om att vi redan är mycket rika på barnsockor. 

På mottagningscentralerna startas hantverksgrupper upp och deltagarna tar med glädje emot stickor, virknålar och garn för alldeles egna projekt. Även sömnad är populärt så om du har tyger och kanske till och med en övergiven symaskin som behöver uppmärksamhet så vet jag var den behövs. Klädgåvor som inte riktigt passar sys in och sys om och glädjen över att tillverka något själv gör så gott under väntetiden. För väntan under asylprocessen är det tyngsta. Den ovissa framtiden tär. 

Det är en lisa för själen att få skapa med händerna. Och vem vet detta bättre än garnmorskor? 

Har du kontakter som kunde tänka sig bidra med skaparmaterial är du välkommen att ta kontakt. 
Det kan vara broderier (även halvfärdiga), tygrester, garner, synålar, stoppnålar, saxar (!) och allt du kan tänka dig behövs i en textilverkstad. 

Kontakta mig gärna per mejl även om det ger lite långsam kommunikation för om telefonen börjar ringa lika ivrigt som mejlen ploppar in har jag svårt att ha ledigt mellan arbetspassen. 

Tack för att ni finns och fortsätter det arbetet vi tillsammans byggt upp trots att återkopplingen via bloggen är gles. 

Nu ska jag rota i mitt eget garnlager för att se om jag hittar material till nästa projekt. Sockfebern har gått över och det lutar åt en virkperiod. Omväxling förnöjer.

Kram, kram. 

Och håll er varma! Med snuvig stämma citerar jag den kända barnsången:

"... för än är det vinter kvar, säger mor." 






3 kommentarer:

  1. Vi orkar vänta på dina inlägg! Under tiden har vi ju sysselsättning för händerna... Dessutom fick vi i veckan en rapport om hur du har det på jobbet i Radio Vegas Aktuelltsändning, som jag hörde i reprisen Axplock i går.
    Krya på dig!
    Kram Nancy

    SvaraRadera
  2. Tack för att DU finns och gör det möjligt för så många att göra gott!
    //Ingrid

    SvaraRadera
  3. Just det :) Det är så bra att Du, Maria, orkar och organiserar. Och vi vet ju, att strumpor, vantar, mössor, filt osv behövs alltid. Så när vi har tid och lust, så kan vi sätta i gång och vi vet, att det vi gör, behövs.

    Seija

    SvaraRadera