söndag 1 maj 2016

Experiment på enhjuling


Det finns några huvudprinciper som jag håller högt i livet. Till dessa hör bland annat närproduktion, återvinning och att övning ger färdighet. 

Så med dessa tankar har jag spunnit lokalproducerad finsk ull som blev färgad förra sommaren. Nya spinnrocken ger mig möjlighet att spinna tjockt och ojämnt. Inte i misstag, utan med mening. 


För då kan jag köra allt åt andra hållet genom spinnrocken och tvinna ihop med något av restgarnen på kon som jag fyndat på loppis. Bulliga små krumelurer, sk coils, tar tid att lära sig så därför övar jag.


Och för att riktigt experimentera blir det ett tredje varv genom rocken. Varvbyte igen. Denna gång med två rosa nyanser, även de loppisfynd.

Då blev det i mitt tycke lite för mycket rosa... Nästa gång vet jag mer. 


Till slut ännu ett fjärde varv med en tunn grön tråd för att få lite mer balans i garnet, även om det krullar sig ordentligt på bilden. Härvan ska få bada i varmt vatten för att fibrerna ska hitta sin plats och jag hoppas kunna dra lärdom ur detta experiment.

Resultatet är en unik härva med pluppar, snurror och ärtor på rad. 

Kanske svårt att sticka och virka med, men helt perfekt till vävning. 

Behöver bestämt skriva upp en bordsvävram på önskelistan...

Drömmarna och möjligheterna att lära sig nytt växer hela tiden. Så gott för humöret och själen.

Välkommen sköna maj! Välkommen solsken och vind. Snart börjar färgarsäsongen på verandan. 




1 kommentar:

  1. Vilket vårglatt garn du åstadkom! Piggar upp! Bordsvävstol låter fint, till all lycka har jag inte plats för en sådan. Vet hur det skulle gå...
    Och snart, när vårbruket på min lilla stugtomt är över, börjar det bli dags att färga med växter (nässla, rabarberblad till att börja med), rödlöksskal och de färgningssvampar jag hittade i höstas.
    Nancy

    SvaraRadera