lördag 25 juni 2016

En lugn midsommar


Midsommarafton förlöpte precis så familjärt och lugnt som jag önskade. Vädret, trädgården och grillen bjöd på sitt allra bästa. Solen sken, rosbuskarna blommar och på grillen otaliga läckerheter. Lyckan att få lyfta ut spinnrocken på verandan och spinna i kvällssolen toppade kvällen. 

Idag, på midsommardagen, har jag i egen takt fått inmundiga kaffe, färdigställa någon ruta och disktrasa och för stunden njuter jag av ett par sockor i Regia-garn. För många år sedan kom det ut en serie som hette "Design Line" och Kaffe Fassett, ni vet han stickgurun, gav ut några färgställningar som idag är svåra att få tag i. Till min lycka hittade jag två likadana nystan i min garnbutik på Åland, Therese Broderi och Garn. Tänk vad kul färger på sockgarn kan göra för humöret. 


När jag vill sticka från tårna upp med vanliga strumpstickor lägger jag upp för tån och stickar ökningarna på rundsticka innan jag för över hela härligheten på strumpstickorna. Det trivs jag med. På något underligt sätt hjälper det mig att stävja SSS, second sock syndrome, som ofta gör den andra sockan nästintill outlidlig. 

Det gäller att hitta sina knep. För sockor ska tillverkas i par. Det blir bäst så. 

Med önskan om en skön sommar innan vi går mot den mysiga hösten igen. Fram till dess ska jag bestämma mig för att ta emot varje regnvädersdag som en garndag. På så sätt blir varje dag i sommar en toppendag! 



2 kommentarer:

  1. Så roligt att se all stickning. Själv har jag inte rört vid någon slags handarbete på ett par månader nu. Lusten finns inte. Men jag njuter av att se hur ni andra stickar/virkar och hantverkar av hjärtans lust.
    Heja er alla.

    SvaraRadera
  2. Regnvädersdagar behövs både för trädgården och stickandet. Men är det 28 grader i skuggan tycker jag att jag lika gärna kan sitta inne och virka några rutor. Det är nämligen rätt dåligt med skugga på min lilla tomt.
    Rutmorskan Nancy

    SvaraRadera