fredag 17 juni 2016

WWKIP


Imorgon lördag är det WWKIP-dagen. För dom som gissar på "world war nånting" kan jag upplysa om att det är precis tvärtom. 

World Wide Knit In Public Day. Internationella stickdagen. Eller av mig kallad "stickmissionsdagen" handlar om en varmare och mjukare värld för flera. Missionen är det goda budskapet om att stickning gör gott, både för stickaren och mottagaren och att stickning bygger gemenskap. 

Ikväll laddar jag upp med sockgarn och nagellack för imorgon gäller det att visa upp vad händerna kan och spana efter andra händer som också är ute i samma ärende. 

Inte nog med det. Min efterlängtade garnvän har återvänt till Österbotten efter en vinter alltför långt borta så vi passar på att äta brunch på det lokala myscaféet samtidigt som vi livsuppdaterar oss och missionerar. 

Med önskan om en skön stickhelg! 



2 kommentarer:

  1. Tack detsamma!

    SvaraRadera
  2. Det var härligt trångt i Lentävä Lapanen, det fina kaféet/den fantastiska garnaffären i Träskända (Järvenpää på andra inhemska)och deras KIP-yö, alltså sticknatt i går kväll. 60 personer fick plats, en del på egna, medhavda stolar. Och det stickades och virkades, sjalar, sockor (också en del enligt Tour de Socks), tröjor, filtar... Och så fick vi beundra fina tröjor och koftor och sjalar som somliga klätt sig i. Samt prata med andra med samma intresse och knyta nya bekantskaper. Yngsta deltagaren fyller tolv snart, stickade fina sockor i rosa. Medelåldern var under 50, är min uppskattning. Vi var väl ett tiotal "tanter", alltså 60+.
    Trevlig stickhelg önskar Nancy, som både stickar och virkar

    SvaraRadera