söndag 17 juli 2016

Provköra garn


När det kommer stora mängder garn i gåva går jag igång. Plockar och studerar. Lite dammigt, men inga avbitna trådar. Bådar gott.


Handen och fingrarna berättar erfaret vilket material det är. Ullgarn. Grövre sorten. Troligen vävgarn.

Men för att få reda på ännu mer stickar jag ofta provlappar. Jag valde ut tre olika koner som hade olika struktur på tråden. Lite rätstickning och lite slätstickning. Och så in i tvättmaskinen. 


Av de tre lapparna som var någorlunda samma storlek innan tvätt fick jag tre helt olika resultat. 

Det orange, lite luddiga garnet tovar sig vackert. En slät yta där man fortfarande ser maskorna.

Det blå tovade ihop sig minst. Det finns en luftighet kvar i lappen och den är fortfarande följsam. 

Det gula garnet skrottade ihop sig ordentligt. Stadig och tjock struktur där maskorna nästan försvunnit helt. 

Ännu har garnen inte berättat vad de vill bli. Men på grund av tovningen så är det begränsat vilken sorts projekt de ska användas till. Det är så många som njuter av tvättmaskinens enkelhet dit våra gåvor vanligtvis ges. Om vi kan välja, och det kan vi, så låter vi vardagen vara så enkel som möjligt. Det gäller bara att tänka till först. Alla har väl någon gång gråtit över en krympt favorittröja...

Rätt garn för rätt projekt. 

Tofflor? 
Pannlappar/pannunderlägg? 
Tovade vantar? 
Tovade mössor? 
Sittunderlag? 

Kanske du har nån idé? 

7 kommentarer:

  1. Sittunderlag är snabba och enkla att göra. Min vän har gjort flera stycken runda där hon har gjort som tårtbitar i olika färger. Jättefina.
    Tovade vantar är väl heller inte helt fel.
    Du finner nog snart ut vad garnet vill bli.

    SvaraRadera
  2. Förresten, du kanske kan göra en tovad bag som du broderar något utanpå.
    Eller kanske en tovad tehuva.
    Om jag hade kunnat arbeta mycket med ull så hade jag gjort en tunn fin matta att ha i mannens tv-stol. Han frös ju jämt.
    Du som står på marknad ibland kan ju också göra halsband av ullkulor.
    Tovade pannband.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du formligen sprutar idéer ur dej. Tackar och bockar!

      Radera
  3. Jättefina glada färger på garnet. Min första tanke när jag såg allt garn "mössor+ vantar" håller kylan och fukten borta om man tovar lite. Sen kom jag och tänka på "huopatossuja" vet inte om du kan finska men jag minns att som barn hade jag sköna varma sockor som var lagom tovade.Dom värmde skönt ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma är "huopatossukuningatar" och har säkert stickat och filtat över 100 par och då är det underkant. Nöter själv filttofflor varje vinter. Dom är bra!

      Radera
  4. Filttofflor kallas de på svenska. Vilka ljuvliga färger på garnet. Och tack Bibbi för dina idéer - nu vet jag vad jag ska skyla mammas gamla fåtölj med. Det blir en stickad eller virkad och tovad filt.
    Nancy

    SvaraRadera
  5. Du Maria det där med groblad det gjorde susen. Jag har lagt om och petat stickor, lagt om och petat stickor dag ut och dag in.
    Men ingen infektion tack vare bladen. Bladen hjälpte till att "dra ut" stickorna en och en. Men jisses vad jag hållit på. Men just idag tror jag att den sista stickan är ute. Tjohooooooo! Tack Maria för att du påminde mig om bladens magiska inverkan på tantfötter.

    SvaraRadera