fredag 12 augusti 2016

Novitas nya sockgarn


Under stickåren som gått har jag mer och mer börjat tycka om tunna sockgarner. Otaliga nystan som har ca 400 m per 100 gram och som passar till stickor 2,5 mm har fått sätta livet till och förvandlats till sockor.

Glatt överraskad hittade jag ett nytt sockgarn från Novita i garnhyllan idag. Venla har potential att fylla en lucka i deras sortiment. Tunnare än Nalle, men tjockare än Tico-tico som har utgått ur sortimentet. Kanske är det samma grovlek som Wool, men med polyamidförstärkning för nötningen?


Novita rekommenderar 3 mm men jag tar nog sikte på 2,5 mm rundsticka och enfärgade mönstersockor.

Kanske Kiellinie av Susanne Reese. Herrsockor i smakfull randning och lite kul teknikvarianter. Finns gratis på Ravelry.

För om jag har maskat av två par denna vecka och bara har två par till igång så tycker jag att jag kan lägga upp för ännu ett par. Tycker jag.


Är jag sparsam kan jag nog få till ett par restgarnssockor också. Kompisarna väntar.

Ledig fredag med innesittarväder och bobyggartankar nu när skolorna börjar igen är ljuvligt för själen. I helgen blir det fest. Barnen avtackar sommarlovet och föräldrarna firar att dito äntligen är slut. Traditionsenligt hos familjen Blomberg.

Hösten är årstiden för en ny början. Ska bli spännande att se vad just den här hösten för med sig...


3 kommentarer:

  1. Låter trevligt med nytt, tunt garn. Min närbutik hade bara Novitas vanliga. Lika bra det, jag hittade massor med sockgarn i just denna tunnare variant när jag sorterade mina garn. Behöver absolut ingen påfyllning. Så bäst att jag håller mig borta från större affärer... Fäste om det lyckas.
    Garnomanen Nancy

    SvaraRadera
  2. Härliga nyheter! Novita wool har samma fasthet so nalle,men novita pikkusisko är tunnare, däremot lite tjockare än det där venla, jag har verkligen saknat ett bra novita garn i den tjockleken!

    SvaraRadera
  3. Härligt att ha en fest för att allting går tillbaka till ordningen igen. Det var kul.
    Jag hoppas och tror att det blir en fin och bra höst. För alla och på alla sätt.

    SvaraRadera