söndag 7 augusti 2016

Omringad av hantverk


Efter morgonkaffet, som dracks i lugn och ro, började det regna. Vid 11-tiden öppnades himlens dammluckor över byn och jag fasade för årets andra hantverkardag på Stundars. Utomhusarrangemang behöver bra väder. 

Men det blev bara en rejäl skur. Luckorna stängdes igen och innan besökarna anlände hade vi torkat av värsta vattnet från borden och fixat sittunderlag till träbänkarna. 

På min högra sida satt ett helt gäng med nåltovade figurer. Tomten på bilden och hans vänner fåret, katten och alla andra. Katharina Wikholm med bloggen Kazukreativ är en månsidig hantverkare. Hennes nåltovade figurer lockade fram många leenden.


På min vänstra sida satt Saana Lind och renoverade gamla fönster. Ett precisionsarbete som imponerar. Hon muttrade lågmält då något inte gick som hon ville, men resultatet var enastående. Vilket tålamod. 


Själv hade jag denna utsikt. Dagens tema var växtfiber. Och virkning. Mest nyfikenhet väckte nässelgarnet. Och Tawashi "disk-kudden". 

Jag har fått prata mig varm för disktrasor i växtfiber. I solsken. För efter regn kommer sol. 

Så även denna hantverkardag. 

Andra hantverk som visades var
Nålbindning
Knyppling
Spånad
Repslageri
Knopar
Bleckslageri
Smide
Svarvning
Slagrutegång
Våttovning
Stickning
Fiskskinnsgarvning
Sävslöjd
Risslöjd
Korgmakeri
Och säkert mer som jag inte kommer ihåg. 

Repslagarna var flitiga och det var många som fick personliga hopprep, men i slutet av dagen tillverkades ett riktigt långt rep och det blev tillfälle för hopprepshoppning. Nu är det ett tag sedan jag hoppade mig genom rasterna i skolan men jag antog utmaningen, sparkade av mig träskorna och skuttade in. Det är också ett tag sedan konditionen var på topp så det räckte med att visa för publiken och mig själv att jag ännu kunde. 

Flåsande plockade jag sedan upp telefon och bilnyckel som hade hoppat ur fickorna i egen takt innan jag steg i träskorna igen. 

Att man aldrig lär sig att vara värdig och vuxen. 

Tur är väl det förresten. Det var ju störtkul! 



6 kommentarer:

  1. Så vackert det är på Stundars. Fantastiskt. Vilken tur att regnet upphörde. Visst är det väl när man kastar all vuxenvärdighet åt skogen som man har som allra mest roligt. Heja dig!

    SvaraRadera
  2. Hoppa på så länge knäna håller och njut! Tur hade ni med vädret också. Jag besökte fyra öppna trädgårdar och regnskurarna kom när vi förflyttade oss från en fin trädgård till en annan.
    Nancy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knäna höll. Ännu. Augusti har bjudit på uppehåll mellan skurarna. Många gånger.

      Radera
  3. Vilken tur ni hade med vädret. Det är alltid fantastiskt med marknader som visa allsorts hantverk. Hoppa hopprep...det gjordes flitigt på skolgårdarna förr i världen. Kommer ihåg långrep ....där många hoppade samtidigt. Härliga minnen. Tusen tack för den fina överraskningen som damp ner i min brevlåda i går♥♥♥ Blev super,super glad.Kram.

    SvaraRadera