söndag 27 november 2016

Blandade karameller i advent




Nu var det länge sedan jag berättat om vad som händer i min garnvärld. Första advent har firat sin ankomst med ett ymnigt snöfall här i Österbotten. Då är det bra med mössa. Speciellt bra med en restgarnsmössa.

Puttesnuttar av tunna sockgarner har fått bli en gladmössa. Istället för resår är nedre kanten invikt och uppsydd så det bildas ett dubbelt lager just över öronen. Glädjen består av färgkaskaderna och känslan av att ta tillvara. Nöjd.


Även fötter behöver sin uppmärksamhet och det har blivit fler par sockor avmaskade, men trådfästningen väntar på inspiration. Som vanligt. Här Circle Socks till en alldeles speciell vän.


Just nu är det mycket sockrester som tas tillvara. Här randat från två nystan med tå, häl och resår från ett tredje.


Men också helt nyöppnade nystan har fått vara med. Härliga Kaffe Fassett har valt ut färgerna till dessa och jag gillar nog allt han komponerar i färgväg. Modigt och ibland överraskande. 


Ibland behöver ögat få vila på mer fridsamma färger och detta grönskiftande garn får bli helt släta sockor sk "vanilla socks" som jag fått lära mig att de heter på engelska. Lite som vaniljglass. Enkelt och raka rör. 


För att visa att jag inte helt fastnat i sockgarnsträsket presenterar jag här mina nya stickor som ännu inte fått sitt uppdrag även om inspektören Ponsse nyfiket undrade om jag är vid mina sinnes fulla bruk. Vi får väl se vad jag hittar på...


För stunden viker jag mycket tid till lugn och mys. Majlis och Torsten hjälper gärna till.

Utöver garnhändelser finns det ett par glädjeämnen jag kan dela med mig av. 

  • Det har kommit in mycket gåvor de senaste veckorna. Så mycket att jag planerar leverera till Kristinestads mottagningscentral nu i december. Har du något som du önskar få med i den sändningen är det bra om jag får det innan den 7.12. 
  • Jag har fått nytt jobb! Hurra, hurra! Deltid och tidsbegränsat men ack så skönt att vara med i svängarna igen.  Nya jobbet med all ny information som ska in i huvudet tar ganska mycket krafter så det blir inte bloggat så ofta. Men jag vet att ni förstår.

Stort tack för alla gåvor, stort och smått. Somt hemlevererat till dörren, annat per post i mjuka paket. Vi har många människor att värma så vi fortsätter oförtrutet sticka in värme och kärlek i maskorna. Det som inte hinner med decemberleveransen levereras senare. 


Med önskan om en fridfull advent. 

Jag tänker ge min hemmatid till att elda i köksspisen, tända lite ljus, sticka och dricka gott kaffe. Varvat med ett bastubad nu och då. 




8 kommentarer:

  1. Hur stickar man mössor??
    Och har du något superenkelt sätt att sticka tröjor på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mössor är bland de enklare projekten. Svårast är att veta hur många maskor man ska lägga upp. Själv suger jag åt mig kunskap från youtube. Sök på knitted hat tutorial.
      Tröjor skapas av tålamod och det fick jag för lite av vid utdelningen... Men jag tror jag skulle välja uppifrån och ner.

      Radera
  2. Grattis till jobbet! Heja dig!
    Du får så mycket ur dina händer så det är inte klokt. Själv har jag inte kommit igång alls. Men jag får väl vänta ut den här fasen och sedan hoppas på att jag får handarbetsglädjen tillbaka.
    Du har jättefina katter. Jag älskar katter och jag kan nästan känna hur mjuka och lena de är i pälsen dina pälsbollar. Så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med långa pauser mellan inläggen hinner det bli några maskor. Vänta ut fasen du. Det kan ta tid, men garnen väntar. Mjuka katthälsningar från två silke och en sammet. Så olika i pälsen. Kram!

      Radera
  3. Vilka helt underbara katter! Jag får sådan kattlängtan, de är bara för gulliga. Och du tycks ha fler timmar i dygnet än vi vanliga mänskor, så mycket fint som du stickat och ha så mycket annat att göra. Familj, nytt jobb, sortering av vad du får in... Så ta du det lugnt mellan varven!
    Adventskramar! Nancy

    SvaraRadera
  4. Var det så att 6 x 9 mormorsrutor hopvirkade enligt Join as You Go blir en normalstor filt? I så fall skaffar jag hopvirkningsfärg, för har inte tillräckligt restgarner till det.
    Rutmorskan

    SvaraRadera
  5. Undrar vilken hjärnhalva jag tänkte med i går. Nu räknar jag alla mina lappar och sedan ser jag hur stor filten blir. Kanske 15x11 lappar. Torde räcka till det. Eventuellt en rad till på någondera leden. Får prova mig fram. Så här går det när garnmorskan bara förser dig med lappar, inte färdiga filtar.
    Kram från garnmorskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gjort fler filtar med 14x11 och tycker det blivit bra :). Och de lappar du skickat hit till Solf monteras som bäst. Snart kommer bildbevis. Missa inte!

      Radera