tisdag 8 november 2016

Fästförberedelser


Nöjd och glad har jag landat hemma igen efter sticklägret på Pörkenäs. Många nya vänner och bekantskaper. För att förenkla för mig själv valde jag att sticka bara med räta maskor. Det var ett klokt val. Dessa sockor har 10 varv av vardera färgen. Som ni förstår finns det dolda saker på insidan. Fästförberedelser.


De allra minsta resterna som jag visade innan lägret ville bli en mössa istället för sockor. Det gick jag med på. Tyvärr pratade jag bort mig efter en god början på lägret, men fick ta nya tag då jag kom hem igen. Den svarta nederkanten kommer att vikas in och sys fast så att det blir varmare över öronen. Jag gjorde ett försök att sticka ihop kanten med själva stickningen men gav upp. Så har jag gjort tidigare, men den här gången var uppläggningen mörk och knepig och jag hade svårt att hitta alla maskor i rätt ordning. Då är det enklare att sy då mössan har avmaskats i toppen. 

Sen lite undringar...

Blev det fler maskor gjorda eller ord pratade på lägret? 

Jämnt skägg skulle jag säga. 

Tänk dig fyra-fem radiokanaler på hög volym och närmare 30 stickningar igång samtidigt. Nästan hela tiden. 

Maten var fantastisk, sällskapet likaså. Husmorsvilan lyckades. 

Nu får vi se vad november för med sig i övrigt i garnväg. 

Många metrar och mycket färg hoppas jag.

Sticka lugnt!





1 kommentar:

  1. Tack för härligt sällskap kring stickningen! Och mormorsrutorna. Konstigt att jag aldrig blir less på dem, varje gång jag ser lite restgarn så förvandlas de till en mormorsruta. Men ingen fara, här finns restgarner för många rutor, måste ju sticka emellanåt också.
    Hälsningar från snöiga, men äntligen soliga, södra Finland och Nancy

    SvaraRadera