tisdag 13 december 2016

Packad och glad!


Lagom till "den stora packardagen" kom en stor sändning från garnmorskorna i Korsnäs. De har under många år levererat underbara barntröjor och så även nu. På bilden även bidrag från fler tröjleverantörer. Fantastiskt.

Tidigare i höstas packade jag en stor, stor sändning men hoppades att vi skulle hinna med en till innan julen. Det gör vi.

På min lista står det:

  • 6 stora filtar
  • 37 småfiltar (som tyvärr är för små för babylådorna där jag önskar uppemot 80x100 cm, men som fungerar bra som liggunderlag i vagnar och på riktigt små som ligger stilla. 
  • 61 mössor i blandade storlekar
  • 38 halsdukar/ sjalar
  • 64 par barnvantar (Hurra!)
  • 30 par vuxenvantar
  • 15 barntröjor
  • 27 par damsockor
  • 67 par herrsockor (Hurra!)
I förra sändningen skickade jag rejält med barnsockor så jag ska höra efter om det behövs mer innan jag packar från vårt STORA, STORA lager. 


För att visa hur mycket barnsockor det finns visar jag här min jumbolåda med en enda socka i.



Efter att ha sökt upp alla väskor och påsar med barnsockor blev lådan knökfull. Med råge. Så alldeles fantastiskt jobbat! En uppskattning är ca 200 par. Mer än tillräckligt alltså.

Här vill jag inflika att jag förra veckan gav bort ca 30 par till en lokal församling som samlar julgåvor till familjer i utsatt läge. Vi gör skillnad på fler fronter.

Detta betyder att man gärna får sticka vantar, mössor och annat fint ett tag nu. Barnsockor finns i överflöd i lagret.


Sammanlagt åtta väskor från en blåvit firma i nejden plus någon stor papperskasse. Vill inte göra stor reklam, men dessa väskor lossnar för en billig peng och kan återanvändas på mottagningscentralen.

Vi har gjort det igen. Inget av detta skulle vara möjligt utan alla garnmorskors fantastiska insatser.

Superdupertack!

Nu väntar jag bara på samtalet om när en bil ska komma och hämta upp allt.

Nu kan vi ta lite jullov om vi tycker. När jag orkar ska jag reda upp i lagret igen. Det är betydligt lättare strax efter leverans. Men det blir nog efter julen det.

För en stund sedan nystade jag upp ett handfärgat hallonrött sockgarn. En stor kopp te och tända ljus får bli kvällens melodi medan jag lägger upp för ett par njutarsockor.

Med önskan om en fridfull fortsättning på advent.

Maria


4 kommentarer:

  1. Vilket jobb du gjort med att packa och vilken glädje för mottagarna. Och givarna - det är alltid roligare att sticka när man vet att det kommer till nytta och inte blir liggande någonstans. Vi fortsätter att sticka och virka - ta du njut av adventstiden och julen tillsammans med dina nära och kära!
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Helt fantastiskt!
    Det är så man blir tårögd när man tittar på allt fint och värmande som goda människor tillverkat och gett.
    Du gör en fantastisk insats Maria.
    När man ser så många goda krafter tillsammans så känner man verkligen hopp inför framtiden. Det goda finns.

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas ni har en fin julhelg tillsammans hela familjen.
    Må gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bibbi! Jo, julen har varit fin. Familjetid och många långa måltider. Vi laddar för att längta efter vardag igen. Efter nyårshelgen är vi nog redo för oxveckorna. Kram till dej!

      Radera