onsdag 22 februari 2012

Disktrasor i lingarn



Inspirerad av Sandras värld blev jag äntligen sugen på att göra nya disktrasor. Jag har sedan länge använt bomullstrasor och en och annan bambutrasa som sägs ha lite antibakteriella egenskaper. Men så läste jag på Alternativ'punkt'nu om disktrasor i linne.Folk som provat verkade så nöjda.

Lingarn är en inhemsk produkt som inte kräver kemikalier vid tillverkningen, i motsats till bomull och bambugarn som importeras och behöver betydligt mer behandling innan garnet landar hemma hos mig. När trasan efter otaliga tvättar är slut får den återgå i kretsloppet på min kompost.

Strukturen är grov och för att kunna använda den behöver den få en redig omgång i tvättmaskinen i 60 grader. En liten varning för allt skräp som lossnar och gärna klamrar fast vid andra kompisar i tvättmaskinen. Inte tillsamman med lakanen således.


Jag köpte en härlig härva svart lingarn till mig själv i födelsedagspresent, men för att vara på den riktigt säkra sidan har jag köpt ca 100 g av lite billigare kvalitet, för riktiga nördar 'blårgarn nummer 4', och testkör nu modeller.


Första trasan fick bli virkad. Dubbelt garn. Med stolpar växer arbetet fram snabbt. För att få lite roligare struktur använde jag bara ena maskbågen och fick ränder på ena sidan.


Under virkningen kom jag på att det var länge sedan jag krokat. Krokningen kallas också för Tunisisk virkning och utförs som på den här filmen. Nästa trasa krokad alltså.


Det dubbla lingarnet tog ju inte slut med detta så forskaren i mig ville även testa stickad struktur. Det går åt ungefär 35-45 gram till varje trasa.


Till den stickade använde jag mig av favoritrutan. Jag lägger upp tre maskor och stickar dom. Nästa varv gör jag omslag före och efter mittenmaskan. Tredje varvet stickas alla. Vartannat varv alla räta och vartannat varv med omslag på båda sidor om mittenmaskan således. Det växer fram en ruta som blir symmetrisk, så det som bestämmer storleken är stickaren eller garnmängden.


Så nu har jag tre linnetrasor som väntar på att få hoppa in i tvättmaskinen på tuff behandling. Sedan väntar jag mig de utlovade egenskaperna
  • suger upp vatten bättre än bomull och bambu
  • torkar otroligt snabbt
  • blir bättre för varje tvätt
  • håller länge
  • gott samvete
Ett problem återstår. Vem ska bli duktigare på att torka borden och bänkarna här hemma? Just nu spelar det nog ingen roll vilken trasa vi har. Utan torkning ligger det smulor överallt. Så är det bara.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Så kul. Vad för sorts lingarn använder du. Var kan man köpa det?
    Mvh, Ann Marie (ann.mariee@tele2.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt lite tjockare vävgarn på kon från en handarbetsbutik här i Österbotten, Finland. Towgarn är billigare men lite skräpigare än lingarn. Båda funkar utmärkt bara man "väcker" dom i en 60-graderstvätt innan användning. Drops har väl ett lingarn och det funkar också bra. Lycka till!

      Radera
  2. Jag tänkte väva liknande disktrasor, tvättlappar och kökshanddukar på en lite större vävram. Undrar vilket lingarn som passar då? Tror du M&K skulle funka eller hellre nåt blandgarn?

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag undrar hur du avmaskar den stickade disktrasan när du har stickat halva storleken du vill ha?
    Hälsningar
    Yvonne

    SvaraRadera
  4. Eller jag menar, när man har stickat halva disktrasan måste man ju börja minska antal maskor så att man kommer ner till tre maskor igen som man då kan avmaska. Då undrar jag hur man minskar så att det passar till hur det ser ut när man har ökat med omslagen?
    Yvonne

    SvaraRadera