söndag 1 april 2012

Kärleksknutar

En snabbvirkad sjal.

Kärleksknutar är bra. När man en gång har fattat knixen med hur man gör dom går resten som en dans. Beroende på val av färg, garntjocklek och garnkvalitet kan man få många varianter på sjalar. Jag kan inte räkna hur många jag har gjort.



Under ett besök i Ryssland blev jag med milt våld placerad på en stol med garn och virknål i händerna och de nyfikna damerna pekade på min sjal och ville veta hur man gjorde. Min ryska är i klass med deras svenska, men nu kan dom virka!

Nu kan det finnas fler som likt de ryska damerna vill lära sig kärlekens konst. Därför tänker jag försöka vara grundligt pedagogisk.

Ta först en titt på hur man gör en kärleksknut på den här filmen. Välj sedan ut ett testrestgarn och en virknål som passar till garnet.

.
Gör fyra bågar och fäst till en fyrkant.


Gör tre bågar till och virka fast.



Och så tre bågar till och virka fast igen.


För att komma i ny startposition virkas en extra båge som fästs som på bilden.





Man fyller alltså på med fyrkanter. I kanterna bildas fyrkanten av tre bågar och på mitten av två. 
En dubbelbåge bildas när man vänder.


Hoppas ni kan se likheten.


När sjalen känns lagom stor brukar jag avsluta med två korta bågar i varje "ruta" för att den ska få bättre form.

Sjalen på bilden är virkad på en halv dag i ca 50g  (~ 200m) tunt sockgarn med virknål 3,5mm. 



Garner då?

  • mohair, ger en luftig och luddig sjal
  • akryl, går att tvätta i maskinen
  • tunna sockgarner i ylleblandning, finns så härliga färger, risk för kli
  • alpackagarner, garanterat varma och sköna
  • andra härliga garner, bara man undviker de allra tjockaste

Välj virknål efter garnets grovlek, knutarna behöver bli så fasta att öglorna inte smiter. Man kan variera storleken på rutorna genom att dra längre bågar fastän virknålen är liten.


Det här är ett enkelt och snabbt projekt som ger stor belöning för mödan. Fram med virknålen nu bara!


24 kommentarer:

  1. Jag hade en scarf som jag gjort med kärleksknutar, men så glömde jag den på ett tåg... Mina arbetskompisar kallade den för alg-schalen, för den va mossgrön :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen. Då bara måste du göra en ny! Den här gången kan du kanske välja färger med namnen gerbera, eustoma eller crassula. :)

      Radera
  2. Hej Knappmakerskan,
    Din beskrivning på hur rutorna ska placeras var suverän. Har kämpat hela dagen med olika bloggar och med Youtube men när jag damp ner hos dig så fattade jag.
    Tusen tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att bilderna "når fram". Jag minns ännu när jag ritade för de ryska damerna. Den pedagogiken fungerar på alla tror jag :)

      Radera
  3. Tack Mia!

    Efter trettio års flykt från virkning har jag nu lånat en virknål och börjat träna de här knutarna. Den här videon är bra som komplement till din förklaring:

    http://www.garnstudio.com/lang/se/video.php?id=132

    Jennie

    SvaraRadera
  4. Ditt schema är alltså perfekt men jag tyckte att den här videon visade klarare hur man gör själva knuten. Som nybörjare och dessutom vänsterhänt har det tagit mig en god stund att förstå var jag fäster knutarna.

    Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Drops har bra filmer. Tack för tillskottet! Och lycka till med virknålen.

      Radera
  5. Underbara du, denna beskrivning förstod jag. Tusen tack för att du gjorde den.

    SvaraRadera
  6. Hej !

    Tusen tack för en bra och utförlig beskrivning, äntligen fattade jag hur man vänder. Nu skall det virkas sjalar.

    Hälsningar Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Annelie! Och välkommen hit. Visst är det roligt när man har fått början.

      Radera
  7. Hej.
    Har försökt med andra bloggar o inte fattat hur man gör....O så hittade jag din...o nu är jag FAST......
    Jättekul o snabbt. Nu blir det sjalar i alla möjliga garner...

    SvaraRadera
  8. Bästa mönstret jag sett.. Har virkat en nu och länkat till din blogg : )))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Det tyckte de ryska damerna också. Länka på bara! :))

      Radera
  9. Tackar.. nu ska jag bara leta efter hur man gör halsduk oxå.. // Lola Löwenberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lola! Vassegooo! Och välkommen åter!

      Radera
  10. Tack för förklaringen! Nu hänger jag med hur det gick ihop sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Tina! Hoppas det blir många sjalar!

      Radera
  11. Jag fick tips om att mönstret till kärleksknutarna fanns på din blogg. Tänkte försöka mig på en själv.
    Har också länkat hit från min egen blogg, hoppas det är ok?!

    SvaraRadera
  12. Hej och tack för dina bra bilder ,bara kan du förklara vad du menar med bågar i slutet ?? du menar man gör bågar som sjalen bara de är korta ??

    SvaraRadera
  13. Det här var ju kul :D
    Mitt alster finns på instagram @zingorina

    SvaraRadera
  14. Hej och toppentjej för info. Lusten att börja på direkten drabbade mig 😀

    SvaraRadera