söndag 9 november 2014

Kärleksknutar - ett historiskt inslag


Den här bloggens absolut populäraste inlägg är berättelsen om de ryska damernas iver att lära sig virka kärleksknutar.

Själv lärde jag mig via YouTube och tänkte i min enfald att det var lite "nytt".

På en loppisrunda häromdagen föll mina ögon på de finska hantverksböckerna. Där fanns två upplagor av fyra band vardera av något som jag tror är ett klassiskt verk i finska hantverkarhem.

Mary Oljen Kauneimmat käsityöt (Mary Olkis vackraste handarbeten) och Kauneimmat Käsityöt 1-3 (Våra vackraste handarbeten 1-3). Fyra uppslagsböcker i storformat utgivna på 70-talet. På loppisar idag.

Mary Olki föddes 1891 och kom under sin livsgärning att dokumentera en rik hantverksskatt i bokform. Det tackar jag för.

Jag bläddrade bland de svartvita fotografierna och ögat fastnade direkt på bilden med kärleksknutar (lika starkt som blixten som speglar sig i bilden).

Fritt översatt ut bildtexten:

Syren-sjal
Denna modell har länge virkats i vårt land. Bekräftad tradition berättar att fru Maria Kontturi som ung flicka (1893) virkat denna modell som stor sjal. Märkligt nog hade hon använt mohairgarn för arbetet. Det fanns redan då att få tag på i vårt land och det användes som dekorationstråd i vävning. Garnet var extra tunt, strävt och en aning ludet, precis som idag. 

Begreppet "venytettyjä silmukoita" skulle jag spontant översätta till utdragna maskor, medan vi oftast kallar det kärleksknutar eller salomonknutar på svenska.

Nu har jag fler hantverksböcker i min hylla. Det har blivit så att samlingen av gamla böcker växer med åren. Jag är kinkig med vad som får komma med hem, för som ni säkert sett finns det en uppsjö böcker på loppisar som inte alla lockar till kreativitet, medan andra kittlar ögat och känslan så att de får flytta till finhyllan.

Ingenting nytt under solen, alltså.

Historiska nedslag ger rötter och fasthet. Låt oss fortsätta traditionerna!

4 kommentarer:

  1. Undrar var jag lagt min version av Mary Olkis bok? Också loppisfynd - och tydligen är det där mönstret till en rak sjal finns - jag har sett den förverkligad i den fina garnaffären/kaféet Lentävä Lapanen (flygande vanten) i Järvenpää (även kallad Träskända på svenska) och har tänkt ta min an det projektet. Sedan när sisådär 10-20 andra är klara. Eller jag bara måste få virka något i mohairgarn.
    Nancy

    SvaraRadera
  2. Jag har virkat en schal med kärleksknutar i Kid Mohair garn och den är varm och lätt och mjuk.

    SvaraRadera
  3. Kärleksknutar är bara bäst när man vill göra nåt stort snabbt. Effektfullt.

    SvaraRadera
  4. Jag är lycklig ägare till böckena Kauneimmat Käsityöt + Mary Olkis bok Kauneimmat Käsityöt.
    Köpte dom på 70-talet. Brukar hämta inspiration från dom vad gäller lätta variationer på flerfärgsstickning.

    SvaraRadera