torsdag 9 februari 2012

Ruter glad och vännerna


Ett av mina favoritgarner (ja, jag har många) är Regias Design line. Har jag förstått saken rätt har olika "textilstjärnor" som Kaffe Fasett och Erika Knight fått göra sin egen garnkollektion. (Jag har inte berättat det åt någon, men jag tror jag ska göra det också när jag blir stor)

Erikas smalrandiga garn i blandade färger håller mig stimulerad trots att sockor ibland är något tradiga. Tanken är att sticka upp 50 g och fylla på med grafitgrå för häl och skaftavslutning.

Bäst är helt klart det lilarandiga och det som har mest grå toner och en irriterande pigg grön rand (som ser gul ut på bilden, jag vet).


Även Drops Fabel har några färgkombinationer som jag gillar. Tänk att det är så viktigt att färgen stämmer. Och att vi är så många olika att stämma med. Det är fullt sjå för garnfärgarna att hålla alla nöjda.

Här ovan syns en rosa kombo som ser rar ut och vill bli flicksockor. Med tillägg av mellangrått.


Men just nu är det ett glatt sockpar som växer på stickorna. Dom ville ha svart som kompis.

För att inte somna helt på raksträckorna kan det vara kul att sätta in ett enkelt mönster och häromveckan hittade jag "lyfta trådar". Mönstret heter Lattice Knit Socks (toe up) och hittades på Ravelry, den stora stick och virksajten. Just de lyfta trådarna ska jag definitivt prova på handfärgade garner senare. Dom brukar ju behöva lite skutt för att inte poola.

Så här bra blir det!


Sockorna är nu färdiga och provade. Tyvärr drog de lyfta maskorna ihop skaftet så att man behöver vara ganska nätt skapt för att få sockan på foten. Nättare än jag alltså. Torde vara ganska många det.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar