onsdag 18 juli 2012

Linprodukter i köket


Det går en linblå sommarvind genom huset. Tankarna och händerna bearbetar lingarnets möjligheter. Frågan är om inte lingarn passar till allt. Med lite modifikationer.

Om nu linet har så underbar vattenuppsugande effekt kan det ju inte finnas bättre material för en handduk, tänker jag (efter tips från mycket smart väninna),  och lägger upp många maskor på stickmaskinen. Knittaxen rixraxar flitigt och trasan som bildas får direkt efter tillverkningen ta ett 60 graders bad tillsammans med jeansen i tvättmaskinen.

För att "väcka" linet behöver det få en rejäl omgång i 60 grader och efter det är vattenupptagningen mycket bra, tio gånger bättre än bomull.  Men här behöver ett varningens finger höjas. Linprodukter skall inte tvättas med mjuka kläder som hålls nära kroppen i de första tvättarna. Växtrester och fibersnuttar lossnar och kan klia infernaliskt. Jag vet!


Jag njuter så av den tuffa strukturen. Grovt och rejält. Kanterna vill inte riktigt följa mina vinklar och tankar utan lever ett eget liv. Vi kompromissar lite, trasorna och jag. Jag virkar en färgad linbård längs kanterna för att stadga upp och trasan lovar då att vara lite mer fyrkantig.


Om jag nu har både handduk och disktrasa i hemlagat utförande behöver jag ju självklart också en pannlapp. Vad gäller pannlappar är jag barnsligt förtjust i dubbelvirkning. Cecilia beskriver tekniken så bra att jag länkar till henne. På detta sätt blir lappen tjock och till och med fyrkantig. Med en liten röd kant byggs gemensam linje med övriga kökstextilier.

Så en liten lista:
  • lingarn förbrukar mindre kemikalier än bomullsgarn och bambugarn vid tillverkningen,SMART
  • lingarn kan hittas som inhemsk produkt, NÄRPRODUCERAT
  • linprodukter har lång användningstid, HÅLLBAR UTVECKLING
  • linprodukter kan komposteras när de tas ur bruk, EKOLOGISKT

Lin är alltså ytterst trendigt.


Äntligen är jag trendig! Är du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar