måndag 22 april 2013

Mössor - många mönster


Restgarnssockor är fantastiska, men snäppet högre stiger restgarnsmössor. Det allra bästa med dem är att man inte behöver göra en till likadan utan man får göra en ny! Den ena mössans kombinationer leder till den andra som ger inspiration till den tredje.

Mössorna på bilden här ovan är stickade enligt samma princip som Enochenhalvtimmesmössan, med en rätstickad resår-remsa som avmaskas och där det plockas upp maskor längs med långsidan som sedan får bilda skulten.

Jag lägger upp 10 maskor och rätstickar tills remsan räcker runt det tänkta huvudet och lite till.När jag plockar upp maskor längs långsidan lägger jag remsan lite omlott på slutet och plockar upp genom båda kanterna. På så vis får jag en överlappning som blir snygg med en knapp. Knappmakerskans egen modell på knapp.



Första varvet på skulten ökas maskantalet genom att *sticka tre räta och göra ett omslag* som upprepas varvet ut. På nästföljande varv stickas omslagen vridna. Sedan är det rätstickningsrace tills mössan nått "lagom höjd" och det tas ihop för toppen med valfria minskningar.

Jag kan tyvärr inte ge mer exakta mått än dessa, för mina restgarnsmössor stickas på känsla och proportioner.

Kyrkkaffe-Anna har samlat tips och mönster som kommit in till bloggen och hon vill att vi gärna hjälper henne med fler mönster och idéer så får hon utöka listorna.

Så titta in på inspirationslistorna och välj och vraka bland mönstren och meddela mig eller ännu hellre Anna direkt om du har en egen pärla att bidra med.

Inspirationslista stickade mössor

Inspirationslista virkade mössor

Om du vill delta med en egen mössa, eller flera, pågår ett boklotteri under april och maj månad 2013.

Nu tillverkar vi mössor, folks!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar