fredag 25 maj 2012

Nattsockor


Tankarna snurrar kring ett större projekt. Större än mina tidigare. Pippitröjan. För att förbereda teststickar jag med garnet jag har tänkt använda. Det är Big Fabel från Drops. Verkligen BIG.

En dag vaknade jag tidigt, före resten av husfolket, och passade då på att njuta av tystnaden. En kaffekopp, rastlösa fingrar och en hjärna som vill ha tankero. Jag lade upp för tårna på båda sockorna på en gång och började mina räta varv. Lite utökningar och många raksträckor. För att få tänka ifred lät jag händerna laga raka rör tills garnet tog slut. Ingen häl i det skedet alltså.


Färgerna är ju pigga och glada, men om Drops vill att jag ska köpa mer garn så får de skärpa kvalitetskontrollen. På 100g garn fanns det två knutar och ett rejält färgfel. Ett av felen skulle jag kunna låta gå, men tre fel i samma stackars nystan är för mycket.

Men inga tårar ännu.

För att få rören till sockor fyller jag på med enfärgat garn i resåren och tar småningom upp maskor för hälen. Allt enligt systemet för afterthought heel som jag berättat om tidigare. Garnet jag valt för detta är Novitas Isoveli. Eventuellt något grövre kaliber på Isoveli än på Big Fabel, men då blir ju hälen starkare.

Det här blir ju sockor som inte går in i skor, men värmegaranti utlovas. Vad är väl bättre än varma fötter en kall vinternatt. Tänk vad roligt att få vakna varm till dessa färger.

Det där stora projektet skall ha enfärgat garn. Så färgfel går väl bort, men knutar ogillar jag också. Hoppas det garnet håller kvalitet. Hoppas att tålamodet räcker ända fram.

För det är så att den där gången när min skapare delade ut tålamod var jag på toan. Men samma skapare kanske hjälper mig att vända svagheterna till styrkor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar